har det ikke så godt indeni.
brevkassespørgsmål af
ELINA
12 år
hej, for et stykke tid siden startede jeg på en ny skole, og jeg er altid så trist indeni, mest fordi jeg føler mig lidt udenfor i min nye klasse, men jeg på samtid ikke kan lide opmærksomheden, det er også en løgn som har forfulgt mig fra min gamle klasse og alle taler om den, og jeg kan bare ikke sige sandheden, for ellers vil de synes jeg er underlig og jeg har allerede spildt min chance for at komme med i nogen gruppe, jeg kender ikke mine lære så godt endu, men jeg kan heller ikke fortælle dem om hvor deprimeret jeg er for så vil de ikke forstå det, det vil heller ikke hjælpe at flytte tilbage til min gamle skole for der er det værre, jeg hved bare ikke hvad jeg skal gøre for at løgnen kommer væk for jeg har løjet om den i flere år og den fylder mest, synes jeg. nogen gange vil jeg også altid blive hjemme istedet for at gå i skole,

Svar:
Kære du.
Når man går rundt med viden om noget, som andre ikke ved, ligesom med den løgn, du bærer rundt på, så fylder det alle ens tanker, og det kan overtage hele den måde, man ser verden på. Det er tungt at bære rundt på en løgn, og kan gøre det rigtig svært at slappe af. Det kan sammenlignes lidt med, at det er svært at trække vejret ordentligt ned i maven, fordi der er noget, der gør ondt i brystkassen. Og når man har det sådan, kan det være rigtig svært at få nye venner, koncentrere sig i skolen osv osv.
Så jeg tænker, at den løgn, du bærer rundt på, nok er en af årsagerne til, at du er trist indeni, og at du måske har svært ved at komme tæt på dine klassekammerater, og at du generelt ikke har lyst til at komme i skole. Nu ved jeg ikke, hvad løgnen handler om, men ud fra det, du skriver, så lyder det til, at det bedste du kan gøre for dig selv er, at komme af med løgnen. For det lyder til, at du har prøvet at flygte fra den i lang tid, og det eneste den har gjort er, at det bliver sværere og sværere at være dig. Du behøver ikke at starte med at sige det til nogen af dine klassekammerater. Måske kan du starte med at sige det til dine forældre, en moster eller tante eller måske en ven udenfor skolen. Hvis det er alt for svært overhovedet at sige det til nogen, så prøv at skriv det hele ned, og læs det højt for dig selv. Selvom du ikke siger det til nogen, så kan det gøre en stor forskel bare at få det sagt højt.Men det kan være et vigtigt, første skridt.
Hvis dine klassekammerater får det af vide, så kan det være, at de tænker at du er underlig. Men det kan også være, at de er ligeglade og glemmer det hurtigt igen. Det kan også være, at de allerede kender til det, fordi de taler om det fra din gamle skole. Husk på, at ALLE personer gør nogle dumme ting engang i mellem, særligt når man er teenager. Og jeg vil vædde med, at før du får set dig om, så er der nogle af dine klassekammerater, der har jokket i spinaten, og så bliver det det, som alle taler om. Pointen er, at du kan ikke vide, hvordan andre vil reagere, det eneste du kan være sikker på er, at det ikke gør noget godt for dig at bære rundt på den løgn, fordi du føler dig deprimeret og alene. Og det er ikke følelser, man skal gå rundt med længe.
Du er meget velkommen til at kigge ind i vores chat til en snak om, hvordan du skal håndtere din situation. Jeg håber, at du vil prøve at overveje at fortælle nogen om din løgn, eller blot starte med at få det skrevet ned og sagt det højt et par gange. Det kan gøre det nemmere at sige til nogen, når det er sagt højt et par gange.
Mange hilsner Pernille