Alkoholisme

brevkassespørgsmål

Alkoholisme

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Brevkasse. Jeg er en pige på tretten år, der har nogle spørgsmål omkring alkoholmisbrug, som jeg håber at jeg kan få svar på. Jeg har en mor, der drikker ret meget. Heldigvis er hun ikke hjemme, når hun drikker så jeg bliver bare omsorgssvigtet fra hendes side. Dog har jeg en far, der altid er hjemme, men jeg vil ikke snakke med ham om det, for han taler ikke særlig pænt om min mor. Min mor mener ikke selv, at hun har et problem med alkohol. Hun har drukket for meget i over 13 år, og jeg tvivler på, at nogen kan overbevise hende om, at hun har et problem. Hendes stolthed kommer i vejen. Hun kan simpelthen bare ikke fatte, at hun er alkoholiker. Hvordan hjælper man sådan en mor, der ikke selv kan se, at hun skal have hjælp? Kan man overhovedet hjælpe hende? Jeg vil rigtig gerne hjælpe hende nemlig, men jeg kan jo ikke gøre så meget, når hun ikke selv kan se problemet. Hun kan vel ikke gå i behandling uden at ville selv. Min mor bruger enormt mange penge på at drikke. Hun plejer også altid at få stjålet cykler, telefoner, tasker, jakker og andre personlige ejendele, når hun har drukket og de skal jo så også erstattes. Det er ikke mit job, at holde styr på økonomien, men jeg kan altså ikke lade vær med at tænke på det. Hvis vi lige pludselig ikke har råd til at bo i vores hus, så går det jo også ud over mig. Hvad skal jeg gøre ved det, og skal jeg overhovedet gøre noget? Hvordan holder man op med at tænke på økonomi? Det er meget normalt at hun bruger et par tusind kroner (hendes rekord er 16.000 på fire dage) om ugen på alle de ting. Inden jeg gik på sommerferie havde vi meget om alkohol i skolen, og der var jeg konstant ked af det, og "bange" for at nogle skulle opdage, at jeg kommer fra et hjem med en alkoholiker. Jeg vil nemlig ikke snakke om det med, hvem som helst. Det syntes jeg var meget ubehageligt. Jeg har også læst i skolen, at børn der vokser op med forældre, der drikker for meget, ofte også er dem, der får problemer med alkohol. Det vil bestemt ikke have! Altså problemer med alkohol. Har jeg større chance end andre for at komme ud i alkoholmisbrug? Kan jeg forebygge et misbrug allerede inden jeg er begyndt at drikke? Jeg drikker nemlig ikke nu, da det ikke har min interesse. Jeg vil bare, for alt i verden, ikke ende som min mor. Måske lyder jeg utaknemmelig, hvis jeg fortæller at jeg godt gad have at mine forældre blev skilt. Men det ville jeg altså nogen gange ønske, at de var. Jeg orker bare ikke, at min mors problemer skal fylde så meget, så det kunne være rigtig rart hvis min mor boede for sig selv og jeg så boede fast hos min far og så kunne jeg se min mor, når jeg havde lyst og når hun var ædru. Men fordi, at min far er førtidspensionist tjener han ikke særlig mange penge. Det er faktisk kun min mor der tjener penge, men hun bruger også 2/3 på druk. Er det fair? Hun siger selv, at det er fair fordi, at det er hende, der går på arbejde. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre og om jeg overhovedet skal gøre noget. Lige nu står mit liv nærmest på standby og gider ikke lave noget som helst. Det gad jeg ellers godt, at gide. Med venlig hilsen Pige på 13 år.

Svar:

Hej med dig..

Hvor er det både godt og super stærkt af dig, at du skriver herind i brevkassen og får sat ord på hvordan det er at være dig lige nu. Det kan både være rart at fortælle en anden person om det, så du ikke står alene med det, men det er også en god måde at få hjælp på. Og så er du rigtig god til at forklare dine tanker og følelser, og det er nemt for mig at forstå, hvorfor du har det svært derhjemme.

Det er en evne og en styrke du har og det kan hjælpe dig rigtig meget i fremtiden. Det kan du godt være stolt af. Og jeg vil rigtig gerne prøve at besvare dine spørgsmål og hjælpe dig så godt jeg kan.

Jeg har delt mit svar op i 4 afsnit, for at gøre det lidt overskueligt.:)

1. Du skriver sådan her: "Hvordan hjælper man sådan en mor, der ikke selv kan se, at hun skal have hjælp?"

Du har helt ret i, at det er rigtig svært at hjælpe en alkoholiker som ikke vil erkende at hun er alkoholiker. Og man kan heller ikke tvivnge en alkoholiker i behandling, hvis hun ikke direkte er til fare for sig selv eller andre.

Så det handler meget om, at der måske er nogle andre voksne som kan få hende til at indse, at hun er alkoholiker og at hun faktisk svigter sit barn og sin familie. Du skriver, at hendes stolthed kommer i vejen og det kan du godt have ret i. Mange alkoholikere ved inderst inde godt at den er gal og når de drikker er det tit for at glemme den dårlige samvittighed og nogle af de ting som de synes er lidt for svære i livet. Men det er tit rigtig svært for dem at erkende over for andre og det lyder også til at det er der din mor er lige nu.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil hjælpe hende. Det er din mor og selvom hun drikker meget, bruger mange penge på alkohol i stedet for på sin familie og måske har opført sig tosset over for dig i perioder, så vil du gerne have at din mor har det godt og får hjælp. Det er helt naturligt og forståeligt at du har det sådan.

Men nu skal du høre...En datter på 13 år kan ikke redde en mor som er alkholiker, så derfor er det ikke dit ansvar. Det kan lyder lidt hårdt og jeg må heller forklare dig hvad jeg mener.

Du skal have lov til at være barn og det er en voksen opgave at hjælpe en alkoholiker med at stoppe med at drikke. Faktisk har din mor brug for professionel hjælp og det er du også selv inde på og du har helt ret.

2. Og så kommer vi ind på afsnit nummer 2, som handler om din mor overhovedet kan få hjælp og få det bedre:

Ja, det kan hun og der er rigtig mange muligheder for behandling, støtte og hjælp. Men som du også skriver, så er første skridt at hun erkender det og gerne vil lave nogle ting om i sit liv. Den opgave er hendes egen og de andre voksne der er omkring hende. Det vil sige din far, hendes arbejdsplads, andre i familien, hendes læge osv.

Når hun på et tidspunkt selv erkender det eller får hjælp til at erkende det, så kan hendes læge henvise til forskellige muligheder. Der er rigtig mange alkoholikere der kommer ud af deres misbrug og får et dejligt liv uden alkohol. Rigtig mange alkoholikere har svigtet deres familier og børn, men heldigvis har de rettet op på det igen. Og måske vil det også ske for dig og din mor.

3. Hvordan holder man op med at tænke på økonomi?

Jeg kan godt forstå, at du tænker meget på jeres økonomi, fordi du lægger mærke til og høre hvor mange penge hun bruger på alkohol og alle de ting der sker og forsvinder, når hun drikker.

Og det er klart du begynder at bliver nervøs for om de overhovedet kan betale huslejen og sådan nogle ting. Det kan jeg ikke rigtig vide noget om, men måske kan du prøve at tænke på det sådan her:

Der er forskellige former for alkoholikere. Nogle drikker hver dag og rigtig meget. De kan ikke passe deres arbejde og mister meget hurtigt både hus, familie og alt det de ejer.

Så er der en anden form for alkoholikere som også drikker meget, men som kan passe et arbejde og kun bruger de penge som de har. Sommetider bruger de nogle penge på alkohol som i stedet burde være gået til nyt tøj eller en ferie med familien, men de bruger ikke så mange penge at de behøver at flytte.

Din mor har drukket i mange år og hun har stadig arbejde. Det tyder lidt på at hun høre til i den anden gruppe. Så jeg tror ikke du skal være nervøs for den del af det.

Det er ikke okay, at hun bruger så mange penge på alkohol og jeg kan sagtens forstå din tanke gang, men lige nu tror jeg ikke du behøver at bekymrer dig om de ting.

4. "jeg kommer fra et hjem med en alkoholiker..", skriver du.

Der er faktisk to ting i det her, nemlig at du har svært ved at vise over for andre, at din mor drikker og så er du nervøs for om du selv bliver alkoholiker som voksen. Lad os tage det første...

Jeg kan sagtens forstå, at det er lidt svært at skulle erkende det over for andre og måske tænker du "Nej, det er pinligt", eller "hvad mon de andre tænker". Og lige når man er teenager, så er det tit sådan at man ikke har lyst til at være anderledes og man tænker meget på hvad andre tænker om en.

Men nu skal du høre, fordi jeg tror faktisk at hemmeligheden for hvordan det kan blive nemmere for dig ligger her. Forestil dig at din veninde eller en fra din familie som du godt kunne lide, kom hen til dig og sagde "Ved du hvad, min far drikker og jeg synes faktisk det er lidt svært", hvordan ville du så reagere?

Jeg ville sige: "Det er jeg ked af at høre og jeg kan godt forstå det er svært. Har du lyst til at vi taler lidt om det". Og jeg har faktisk på fornemmelsen, at du ville reagerer lidt på samme måde. Jeg tror også at de fleste andre ville reagerer på samme måde, fordi man begynder ikke at tænke dårligt om personen eller synes det er underligt. Man vil bare gerne hjælpe, fordi man holder af den person.

Og så er der en anden ting...der sidder en masse andre unge i din klasse som også har problemer derhjemme. Der kan godt være flere hvor en af deres forældre drikker eller har andre problemer. Men det er svært at fortælle om og derfor er der ingen der ved det. Og det er jo egentlig synd, fordi jeg tror det kunne blive meget nemmere, hvis man fik lov til at fortælle om det og få en kærlig støtte af dem som holder af en..

Lige nu går du rundt med alle de her tanker og følelser inden i, og det er ikke nemt. Hvis du ikke åbner op og deler det med de folk du stoler på og holder af, så kan det gå mere og mere ondt inden i. Så derfor, kære du, så har jeg en opgave til dig :)

Jeg synes du skal finde 2 eller 3 personer som du fortæller det her til og jeg har en ide om to af dem.

Og den første tror jeg kommer lidt bag på dig, men det er faktisk din mor. Jeg synes du skal prøve at vise hende det du har skrevet herind og mit svar også. Jeg tror det kunne være rart for dig, at få fortalt din mor hvordan du har det, for din egen skyld.

For det andet kunne det jo være, at det fik hende til at mærke efter og tænke over, om hendes drikkeri er det værd og om hun vil være skyldig i at du bekymrer dig så meget.

en anden person kunne være den lærer du stoler allermest på. Det er en fordel at din lærer kender lidt til hvilke tanker du går med og tit er det bare rart at snakke med en lærer, fordi en lærer er vant til at snakke med børn og unge, også om svære ting. Og så kan du have en at dele det med og ikke gå rundt alene med det hele.

Den sidste person kunne være en god veninde, en venindes mor, eller en anden voksen i din familie. Prøv at tænke dig om hvem det kunne være..

Lige nu er det en hemmelighed i jeres familie og så er det også meget svært at hjælpe din mor, fordi ingen måske ved at hun drikker så meget. Hvis det ikke var en hemmelighed, så kunne det også være, at der på et tidpunkt var en voksen der tog ansvar og prøvede at få din mor til at modtage hjælp. Så på den måde kan det også være en god ting, hvis du ikke gik og holdt på den hemmelighed inden i dig selv.

Og så til sidst, er du lidt nervøs for om du vil blive som din mor. Du har helt ret i at der er børn af alkoholikere, som også selv bliver det som voksen. Men der er også børn uden alkoholiske forældre der bliver alkoholikere.

Jeg tror det handler meget om hvad man beslutter sig for og hvor hvilke tanker man går rundt med. Du har gennemskuet din mor i en meget tidlig alder og du har gjort dig en masse gode tanker om det at være alkoholiker. Du skriver også, at du ikke vil blive det, så jeg tror slet ikke du behøver at være bange for det og jeg tror ikke du bliver alkoholiker når du bliver voksen  :)

Jeg har et sidste godt råd til dig og det er at kigge forbi to steder på nettet. Det første er vores egen chat her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen, som både vil lytte og prøve at hjælpe. Du kan fortælle lidt mere og den voksne kan spørge dig om forskellige ting. Sammen kan måske finde endnu flere muligheder du kan bruge.

Det andet sted hedder hope.dk/ung. Her kan du læse og opleve andre unge som er i samme situation som dig. Du kan skrive til deres brevkasse og finde hjælp. Det er svært at være i familie med en alkoholiker og derfor er det vigtigt, at du tænker på dig selv og finder den hjælp der kan gøre det lidt nemmere for dig at være i.

Kære du.. jeg håber at du kan bruge mit svar til noget i dit liv og jeg ønsker dig alt det bedste og en dejlig sommer..

De bedste hilsner

Erroll