Det gør rigtigt ondt, men er det mon normalt ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære jer der sidder i brevkassen ... I rigtigt lang tid har jeg haft det helt forfærdeligt ... Det er en ubeskrivelig følelse at have, og den gør SÅ ondt ... Sagen er det at min mor og jeg altid kommer op at skændes og det har vi gjort over lang tid her de sidste måneder ... Og når vi skændes bliver jeg kaldt for ting der rigtigt sårer ... der i blandt blive rjeg ofte kaldt for møgunge ... Også siger hun hele tiden at det ville være nemmere hvis jeg bare kunne lukke røven og blive op mit værelse så der ikke ville komme så mange forhindringer I hendes liv ... Og det gør virkeligt ondt at hun siger det til mig ... Vores skænderier ender altid med at jeg sidder på mit værelse og græder natten over, så søvn får jeg heller ikke meget af, som også påvirker min skolegang virkelig meget ... (også er det ikke så godt lige nu for tiden da vi er lide midt i afgangsprøverne) ... Jeg må ikke tage ud til min kæreste fordi han bor for langt væk (20 minutter med bus ca.), og det gør bare at jeg bliver endnu mere ked af det ... (som også fik mig til at gøre noget jeg virkelig fortryder ... Jeg tog hendes visa kort, og købte et klippekort i butikken også tog jeg hjem til ham (altså min kæreste)) Da jeg kom hjem igen begyndte hun at råbe ad mig og sige alt det der med at jeg er en mød unge og at verden ville være et bedre sted uden mig ... Jeg ved snart ikke mine arme og ben, og går rundt med den følelse at hun slettes ikke elsker mig ... Så et godt råd fra jer om hvad jeg kan gøre for at vores forhold måske kan blive som det en gang var (min mor og jeg) ... Kærlig hilsen - Den Sårede ...

Svar:
Hej med dig..
Hvor er det godt du skriver og beder om hjælp. Det er ikke let at gå alene rundt med de følelser du beskriver, og jeg kan godt forstå du føler dig såret og bliver ked af det når din mor snakker til dig på den måde.
Og specielt lige nu med eksamen, så har du rigeligt at se til i forvejen.
Når din mor siger alle de ting og sårer dig på den måde, så betyder det ikke at hun ikke elsker dig. Men desværre er det sådan at nogle mennesker sårer dem de elsker, fordi der er noget andet de synes er svært i livet. Det er en måde at afreagere på og få de svære følelser ud af kroppen. Men det gør ondt på dig og du kan begynde at tvivle på om hun elsker dig og jeg kan godt forstå at det er svært for dig. Det er ikke ok at din mor behandler dig på den måde.
Det er de voksnes ansvar at passe på børnene og det er meget svært for dig at ændre på hvordan din mor opfører sig, det er hendes ansvar. Derfor synes jeg du har brug for en voksen til at hjælpe dig nu. Den første er faktisk din mor.
1. Prøv at fortælle din mor lige nøjagtig det du har fortalt mig, måske kan du vise hende dit brev til mig og mit svar til dig. Du er rigtig god til at forklare hvordan du har det og måske kan det være nemmere at snakke om bagefter. Prøv først at fortælle hende at du ikke vil skændes, men have en stille og rolig snak med hende. Måske vil det også være rart for din mor, at kunne fortælle dig hvad hun synes der er så svært lige nu, og hvorfor hun behandler dig på den måde.
2. Hvis du har prøvet det, eller ikke synes det hjælper, så skal du have hjælp af en anden voksen. En voksen som du kan snakke med og fortælle hvordan det er derhjemme. Det kan også være en voksen som kan få snakket med din mor og måske hjælpe hende, så hun ikke behandler dig på den måde.
Det kunne være en god lærer, en anden voksen fra familien som du stoler på, måske en venindes mor, eller din kærestes forældre. Tænk over hvem det kunne være og vis dem også dit brev og mit svar.
Jeg ved godt det kan være svært at snakke med andre om og måske føler du, at du ikke vil såre din mor. Men du skal prøve at se det på en anden måde. Du hjælper faktisk både dig og din mor på den måde, fordi jeg tror heller ikke din mor har det godt efter hun har skældt dig ud. Måske har hun dårlig samvittighed og bliver ked af det bagefter.
3. Den sidste mulighed jeg vil give dig her, er at kigge forbi chatten på tirsdag. Den har åben kl. 14-19. Her kan du chatte anonymt med en voksen og måske ville det være rart for dig. I kunne også chatte om hvem den voksne kunne være.
Jeg håber du griber nogle af de muligheder jeg har givet dig, fordi du skal helt sikkert have det bedre derhjemme. Så fortsæt det du har sat i gang her, det er super godt. Og så vil jeg ønske dig held og lykke med eksamen..:)
Venlig hilsen
Erroll