En film
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey Cyberhus, jeg skriver til jer IGEN IGEN.. Det har jeg gjort meget efter hånden .. Jeg tror jeg er ved at blive psykisk syg, jeg har set for bandelsen (the grudge) alle sammen, og hver gang jeg er alene eller går i bad alene bliver jeg så bange jeg tror hele tiden hun vil komme bag forhænget eller under dynen eller sådan noget, jeg tænker næsten ikke på andet kan snart ikke mere. Det er som om jeg kan mærke ting jeg ser på film og føle mig frem til det kan ikke få de tanker ud af hovedet. Min mor er psykisk syg med noget angst Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre vil du ikke godt hjælpe mig, jeg bliver sindsyg!

Svar:
Hej dig
Det er helt i orden at du bruger os flittigt, for det er det vi er her for, så jeg vil gerne prøve at hjælpe dig igen, så godt jeg kan.
Gyserfilm er kun skabt for at skræmme folk, så der er ikke noget at sige til, at du bliver bange af at se dem. Det er helt naturligt at vi bliver skræmte, men nogle mennesker er bare mere skræmte end andre. Du hører til et af de mennesker, der nemt bliver bange, men det er en af de ting, der gør at du er dig. Måske kender du en, der er rædselsslagen for edderkopper, mens de overhovedet ikke skræmmer dig - det er lidt det samme.
Da det ikke er sundt at gå rundt og være bange over længere tid, så vil jeg råde dig til at undgå at se flere gyserfilm, i et godt stykke tid, selvom du måske godt kan lide at se dem. Din fantasi er lidt for livlig til den form for film, fordi du har svært ved at glemme hvad du har set igen, så det gør kun problemmet være, hvis du styrker din angst med flere gyserfilm.
Hvis det er mere end 14 dage siden, at du så den sidste gyserfilm og du stadigvæk går rundt og er meget bange, så syntes jeg, du skal opsøge din læge, så I kan få snakket om, hvordan du har det og hvad der kan gøres, for at du får det bedre. Lægen kan også hjælpe dig med, at komme i kontakt med en, som du kan snakke ud med omkring din mors angst, hvis du ikke føler, at du kan snakke med hende selv.
Du kan også kigge forbi chatten her i Cyberhus, hvor der sidder voksne du anonymt kan chatte med.
Ha´det godt
Joan