Ondt i Hjertet..

brevkassespørgsmål

Ondt i Hjertet..

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Jeg har haft det sådan her i et stykke tid nu (6.mdr ca) Jeg har ondt inde i hjertet.. Jeg har venner nogle gode forældre en dejlig kæreste. Men der er noget der irretere mig. De der irretere mig er at det gør ondt, i hjertet. Men jeg ved ikke hvad det er :'( Jeg skærer i mig selv ofte. Men ikke ved blodåren ved albuen og op/ned... Jeg ved virkelig ikke hvad det er der gør ondt men der er bare et eller andet.. Håber i kan hjælpe.. Hilsen den fortabte..

Svar:

Hej med dig..

Det er hamrende godt at du reagere, når du kan mærke at det gør ondt i hjertet og at der er noget som du ikke synes er okay.

Du skriver også at du skærer i dig selv og måske er du heller ikke helt sikker på hvorfor du gør det, men jeg tror de to ting hænger sammen. Og siden du skriver begge ting her, så lyder det til at du også tror det.

Grunden til at du skærer i dig selv og at dit hjerte gør ondt, tror jeg er fordi der er et eller andet inden i som du er ked af eller synes er svært. Det kan være mange ting og alt lige fra noget med skolen og vennerne, til noget i din familie du synes er svært.

Når der er noget der er svært, er der kun en måde at få det nemmere på og det er at finde ud af hvad det er der gør en ked af det og så gøre noget for at det bliver bedre. Og hvis man ikke ved det er, så skal man have hjælp til at finde ud af hvad det er.

Så ved du hvad..du har gjort noget rigtig godt i dag. Du har nemlig skrevet til en voksen og det er det første skridt på vejen.

Der er to ting jeg synes du skal gøre nu:

1. Det er vigtigt at du får meldt ud over for dine forældre. Jeg ved godt det kan være svært og specielt hvis du ikke er vant til at snakke med dine forældre. Fortæl dine forældre nøjagtig det samme du har fortalt mig, og faktisk kan det være en god ide at vise dem det du har skrevet og gerne mit svar også. Så kan det være lidt lettere at snakke om bagefter.

Dine forældre kender dig og jeg tror det er godt at få meldt ud og være ærlig omkring hvordan du har det. på den måde kan de bedre hjælpe dig.

2. Når du skriver at du har ondt i hjertet, synes jeg det første du og dine forældre skal gøre er, at besøge din læge. Få en snak om ham/hende og for det første kan det være rart bare at snakke med en læge om de her ting, men jeg synes også det er vigtigt at din læge lytter til dit hjerte og sikre sig at det er som det sal være.

3. Og her til sidst synes jeg også du skal besøge vores chat. Her kan du anonymt chatte med en voksen som også gerne vil prøve at hjælpe. Du kan læse mere om chatten her.

Så nu har du taget det første skridt og det er vigtigt at du ikke stopper nu..Bliv ved og brug nogle af de råd jeg har givet dig, så tror jeg du finder ud af hvorfor du har ondt i hjertet og skærer dig selv. Når ud har fået hjælp til det, så bliver det meget nemmere at gøre noget ved det..

Det bedste snehilsner fra mig

Erroll