Ensom
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus.
det sidste år har været et helvede!
jeg har altid boede sammen med min mor og søster, de har bare altid været sådan lidt dem mod mig i alt, hvergang jeg ville fortælle eller snakke med min mor havde hun aldrig tid. Det hele eskalerede for mig da jeg efter min 18års fødselsdag tog nogen piller samtidig med jeg var beruset og endte på syghuset, jeg var så ked af det og nok også lidt deprimeret..
da jeg kom hjem fra sygehuset brød jeg sammen, jeg valgte og flytte ud til min far fordi jeg ikke kunne klare det mere, men ved ham er jeg bare totalt ensom, han siger ikke så meget og jeg synes det er ret hårdt, græder tit og oveni det er jeg også begyndt at ryge lidt fordi jeg har det så dårligt. Jeg ved ærligt ikke hvordan jeg skal se min fremtid. Føler alt er ødelagt.
håber i har nogen gode råd så jeg bare kan prøve at få et smil på læben igen.
hilsen mig :(

Svar:
Kære dig
Det lyder til, at det sidste år i dit liv har været rigtig svært og turbulent. Jeg fornemmer, at du bærer rundt på en masse svære følelser og tanker, og ikke rigtig føler dig tilpas, der hvor du er. Jeg synes, at det er godt, at du har skrevet herind for at komme af med nogle af dem. Jeg vil så godt jeg kan, skrive lidt om, hvad jeg tænker om din situation herunder.
På det du skriver, lyder det som om du har været meget igennem på det sidste, og har det svært med at snakke med din far som du nu bor hos. Du skriver, at du valgte at flytte efter det der skete på din 18 års fødselsdag, og jeg tror det er meget naturligt at man har brug for, at der skal ske noget, efter en så ubehagelig oplevelse. Men at du er ensom hos din far, er rigtig ked af det og har svært ved at forestille dig din fremtid, er selvfølgelig slet ikke optimalt. Det første jeg kommer til at tænke på er, at det virker som om, at du står meget alene med det her, at din far ikke siger ret meget og da du boede hos din mor, havde du følelsen af at hende og din søster stod sammen mod dig. Det må være rigtig svært at føle sig så alene, og jeg tænker om det kan være en mulighed for dig, selv at gøre noget for at bryde ud af ensomheden. Jeg forstår godt, at det slet ikke er let, og virkelig udfordrende når det hele nogle gange føles uoverskueligt og svært. Men jeg tænker helt klart, at det er værd at give et forsøg, fordi der er så mange gode ting her i livet, som venter på dig.
Jeg tænker om det er mulgt at prøve at snakke med din far om det hele? Du skriver, at han ikke siger ret meget, og måske han også selv går med en masse tanker og følelser indeni om hvordan det hele er, og hvordan du mon har det. Måske det kunne være helt vildt rart, at få delt nogle af alle de her tanker, og på den måde se om I kan prøve at komme til at forstå hinanden bedre. Hvis det er svært, hvad du skal sige, kunne det måske være en hjælp at skrive et brev til ham, hvor du fortæller, hvordan du har det, lidt ligesom du har gjort her. På den måde får du det hele med, og han kan måske få øjnene op for, at du faktisk har brug for ham. Det kunne også være en mulighed at spørge din far om I skulle lave et eller andet sammen, det kunne være alt muligt forskelligt - fælles oplevelser kan nemlig være en hjælp til at komme tættere på hinanden. Måske det også kunne være rigtig rart at få snakket med din mor igen, og fortælle hende at du faktisk følte dig svigtet, da du boede hjemme. Selvom det kan været vildt hårdt at sige sådan nogle ting, kan det være rigtig hjælpsomt at få lettet hjertet med ens inderste tanker - måske især når det drejer sig om nogle mennesker som man faktisk holder rigtig meget af.
Når man er i en situation som din, kan det føles som om, at det især er alt det negative, der fylder. Men jeg tænker om det kan være muligt at prøve at øve dig i at fokusere på positive ting i din hverdag. Det kan være helt små ting, fx at solen har skinnet, at det var en god dansktime, at det var dejligt at ligge under dynen og se en rigtig god film eller noget helt andet. Måske du kan finde de her små positive minder fra din dag frem hver aften, når du ligger i den seng, så du på den måde kan øve dig i at få en bedre afslutning på dagen.
Du skriver også, at du er begyndt at ryge lidt, og på den måde du skriver det, lyder det som om det er noget faktisk ikke har lyst til. Men når det hele kan virke svært og uoverskueligt, kan det være rart at have nogle strategier, som på en måde hjælper en. Lige når du ryger kan rygning måske føles som en god strategi, men på sigt er det en dårlig løsning. I stedet håber jeg at du kan komme af med din smerte, ved at snakke med nogle om det, og jeg håber at du kan mod og styrke til at gøre det. Jeg får lyst til at anbefale dig en hjemmeside, der hedder ventilen. Ventilen er en frivilig social organisation, der har fokus på at hjælpe unge, der føler sig ensomme. Ventilen har mødesteder rigtig mange forskellige steder rundt omkring i landet, og gør en forskel for rigtig mange unge mennesker. Hvis du har lyst til at læse mere om stedet, kan du trykke her.
Jeg håber, at du snart får det bedre, jeg tror på at det hele nok skal gå. Hvis du har lyst, er du velkommen til at skrive til os her i Cyberhus igen - også i vores 1-1 hvor der sidder dygtige rådgivere klar til at lytte.
Bedste hilsner
Annika