Helt ude af den
brevkassespørgsmål af
Enanonym med håb
18 år
Hej Cyperhus
jeg gar længe ville skrive ind til jer, men ikke rigtig "turde" pga jeg er bange for jeg ikke er anonym, men som jeg læser mig til skulle jeg vidst være det. men nu til det jeg vil skrive om.
Jeg har nogen ret store problmer der bogstaveligt talt fylder 24/7 Jeg er ked af det ofte. Jeg kan ikke sove om natten og jeg sover mellem 3-6 timer. Er bange for jeg slet ikke kommer til at sove inat og jeg skal op om 6 timer - suk. når jeg sover har jeg slemme mareridt. Jeg vågner af at jeg skriger eller græder. Andre gange riger jeg mig til jeg vågner og nogengange er alle muskler, knogler og led stive over ALT fuldkommen af skræk efter mareridt. De er angstfyldte og lyde er høje og jeg har slet ikke lyst til at tænke på den sidste den for mig til at græde. Det var om at planeter blev slugt af ild hvor jeg, min familie og dyr ventede på at ilden skulle opsluges vores. og jeg så self andre planeter blive udslettet først. Lydene var EKSTREM høje, da det nåede til jorden. Puha jeg vil ikke tænke på mere af den nu. Jeg græder meget og jeg kan ikke rigtig være glad. Det er altid et tvunget grin med et tungt hjerte ind under. Jeg er bange. Bange for hvad? Indbrud puha, og har self også mange mareridt om indbrud. jeg tjekker altid der er låst 3 gange ikke 2 ikke 4 det skal inden i mit hoved være 3. Har også ande tanker om sådan noget. ang rengøring- det er slemt og at mine dyr ikke slipper fri tjekker mange gange dagligt og kan tage mig op til 20 minutter før jeg er sikker på de ikke kan løbe ud af buret. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Her alene klokken 00:10 natten til tirsdag føler jeg mig alene. Mere end nogen anden. Ved ikke hvad jeg skal gøre. Sådan helt ærligt har lyst til at græde for VIL sove men så får jeg mareridt og er det 3 timers søvn værd at være bange for at det man drømte sker? For det er jeg hver gang. Jeg er helt ude af den, og ved godt i nok ikke svare sådan en nat, men håber i kan hjælpe. Skal begynde til samtaler om 3 nu 2 dage men det føltes slemt at skulle klare de dage uden søvn. Uden glæde. Med tvangstanker + handlinger. En imellem kan jeg sove en time eller to om eftermiddagen men som sagt jeg har tvangstanker som bliver til tvangshadlinger og de ting jeg skal nå tager lang tid så der er ikke tit tid til at tage en lur i løbet af dagen. Ved ikke hvordan jeg klarer arbejde imorgen jeg er aktiv på arbejdet hele dagen og har kun 30-60 minutters pause i løbet af en arbejdsdag på 7 timer. Har altid haft det sådan at jeg vil ikke være "sindssyg" men det føler jeg at jer er dor det er det jeg oplever at jeg er. Jeg ville ønske jeg ikke havde det sådan. Ved godt at 9 års grov mobning, flere skoleskift, skidt familieforhold, vold, skænderier, ensomhed spiller en stor rolle- mere end man burde tro. MEN jeg er alligevel overrasket. Overrasket over at nå helt her ude, hvor jeg ikke sover, jeg græder, er bange, ikke spiser i perioder og andre ikke gør andet end at spise. Jeg hører stemmer når jeg er træt. Jeg hører lyde ofte- ikke hver dag men lydende kommer en imellem om dagen dog kun stemmerne når jeg er træt. Jeg kan ikke kende forskel om det er virkeligt eller ej. På et tidspunkt hørte jeg ude foran huset at 2 biler stødte sammen og ambulanen var på vej for fuld udrykning og der var absolut intet. Et andet tidspunkt om natten hvir jeg sov hørte jeg det største skrig fra et af mine marsvin jeg løb hen ig alt blinkede sort rødt og jeg blev bange løb tilbage til sengen og tændte lyset. Den episode omkring det med Marsvinene fortalte jeg til min mor.hun siger det var noget jeg drømte, men det ved heg, at jeg ikke gjorde!! For Søren, hvad gør jeg? Jeg føler mig alene.. Jeg er alene.. Det er jeg..! Håber du/i kan hjælpe. Og vil holde mig anonym selv det er jeg nervøs for. Føler mig fortabt og nu klokken 00:25 om natten er jeg stadig ligeså lysvågen som for 15 minutter siden. Håber jeg kan sove uden mareridt. Jeg håber.. Tror jeg ender mit lange brev her.
og tusind tak til dig der vil bruge din tid til at læse og svare på mit meget lange brev. Mvh en Trist Anonym

Svar:
Hej med dig
Først og fremmest vil jeg sige at du kan være helt sikker på at du er anonym på Cyberhus. Vi kan kun se de oplysninger om dig, som du selv ønsker at give.
Jeg kan virkelig godt forstå du er frustreret. Søvn er bare en helt grundlæggende forudsætning for at vi som mennesker kan fungere. Og hvis vi ikke får den nødvendige søvn, bliver det meget meget svært at få hverdagen til at hænge sammen.
Jeg har svært ved at sige hvad det er der ligger til grund for din søvnmangel. Men det lyder som om du i hvert fald nu er kommet ind i en rigtig dårlig rytme, hvor bare tanken om at du nok ikke kan falde i søvn er med til at holde dig vågen.
Det lyder som om der er mange ting som gør dig utryg, eller som du måske direkte er bange for. Tanker som fylder rigtig meget indeni, kan sagtens komme til udtryk i det man drømmer eller har mareridt om.
Og hvis man så får rigtig mange voldsomme mareridt er det klart at frygten for, hvad man måske vil opleve i løbet af natten kan være med til at holde én vågen. Udfordringen er selvfølgelig, at den manglende søvn er med til at dræne dig for energi, hvilket nok godt kan have den effekt at du får endnu sværere ved at overskue de tanker som måske er årsagen til det hele.
Jeg kan godt forstå at dine oplevelser med dine drømme fylder rigtig meget, for det er nogle meget voldsomme drømme du beskriver. Og drømme har netop den effekt at de kan være så ekstremt virkelige at man kan føle de er virkelige.
Men jeg tror du bliver nødt til at flytte fokus over på de ting du er bange for i løbet af en almindelig hverdag...når du er vågen. De beskrivelser du giver omkring de ting du er bange for, og de ting du føler du er nødsaget til at tjekke flere gange dagligt, får mig til at tænke om du faktisk har nogle problemer med Angst og måske endda OCD.
Alle mennesker er bange for et eller andet ind i mellem. Frygt er en helt naturlig menneskelig reaktion der kan være med til t holde os i live og passe på os selv. Men hvis frygten sætter sig fast i kroppen og tager styrringen kan det blive til angst. Og så kan man ikke længere tænke logisk og rationelt omkring de ting man er bange for. Man kan ikke længere berolige sig selv, og det bliver frygten og angsten der bestemmer hvad man tænker og gør. OCD betyder Obsessive Compulsive disorder, hvilket kort fortalt betyder at man føler sig tvunget til at gøre nogle helt bestemte handlinger eller tankemønstre.
Du skriver at du snart skal begynde til nogle samtaler, men ikke hvad samtalerne skal handle om eller hvem det er med. Men jeg tænker det måske er omkring dine tvangstanker og handlinger, og det tænker jeg er den helt rigtige vej at gå. Jeg er slet ikke i tvivl om at dine søvnproblemer stammer fra din frygt (måske angst) og dine tvangstanker.
Jeg kan godt forstå du har den her følelse af at du er ved at være sindsyg. Det tror jeg ikke du er. Når hjernen ikke får den søvn den har brug for kan den sagtens selv begynde at skabe billeder og oplevelser. Det at berøve et menneske for søvn bliver i nogle lande brugt som en meget effektiv form for tortur. Fordi det netop kan være med til at presse et menneske så meget at man bliver helt ude af den, at man kan have svært ved at fastholde sig selv.
Jeg tænker det bedste du kan gøre er at åbne op og fortælle alt hvad du oplever når du kommer igang med de her samtaler. Jo mere du kan fortælle og jo mere ærlig du tør være...jo bedre kan den/de du snakker med hjælpe dig. Du kan måske bruge ventetiden indtil du starter på samtalerne til at skrive nogle af ine tanker og oplevelser ned, så du er sikker på at få fortalt alt det der er vigtigt for dig at få snakket om.
Jeg er sikker på at samtale omkring dine tanker er den rigtige vej frem for dig. Samtidig kan det også være at du i en kort periode kan overveje at få medicinsk hjælp til at falde i søvn. Ganske enkelt så du kan få hvilet lidt mere så du bedre kan fungere i hverdagen. Tag en snak med din læge om hvilke muligheder der er, for der findes en del forskellige.
Jeg krydser fingre for at du snart finder en vej ud af de svære tanker og ind til mere hvile.
Mange hilsner
Niels-Christian