Min bedsteveninde!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus! :D Jeg har den her bedsteveninde.. Hun er dejlig, skøn, fantastisk, osv! Men hun lytter ikke til mig nogen gange.. Og hun er rigtig følsom.. Hvis f.eks. det her sker' Mig: Du er mit liv, min! Hende: Stop, det må du ikke sige.. - Ellers siger hun' Nej!' - Eller 'nej'-lyd!'.. Og det er virkelig irriterende.. Hun forstår det bare ikke, uanset om jeg taler med hende eller skriver med hende.. Og hvis man tager noget op med hende om det, så bliver hun enten ked af det, eller sur.. Og så siger hun, at hun ikke føler sig fortjent til mig, og at jeg skal finde en anden bedsteveninde..): Og jeg har sagt til hende 100000 gange, at det gider jeg ikke.. For jeg elsker hende! Mere end livet selv! Men det gør det ligesom svært for mig, når jeg ikke rigtig kan komme ud med det, fordi hun netop bliver ked af det, eller sur..): Så jeg ved ikke længere hvad jeg skal stille op.. Altså.. Ikke at hvis hun ikke vil være min bedsteveninde mere, så vil jeg gøre selvmord. Nejnej! Overhovedet ikke! Aldrig i livet! Men selvfølgelig gør det ondt på mig, når hun siger sådan noget.. Og hun bliver (Som sagt) meget hurtig sur, hvis man siger noget forkert.. F.eks. her den ene dag: (Hun er ret lille.. 1.59 cm høj! Og hun bliver sur.. Rigtig sur, hvis man kalder hende lille.... Og sådan noget gør jeg ikke! Men!) Vi skændes om et eller andet for sjov.. Hende: NEJ! Mig: JO! Hende: NEJ! NEJ! NEJ! Mig: JO! JO! JO! Hende: NEJNEJNEJNEJ -Hun blev ved med at sige det. Mig: JOOOOOOOOO! STOP SÅ, DIN LILLE!!!!!!!!!! * Og vi griner begge to*' - Men så bliver hun sur.. Og det var ikke engang meningen, at kalde hende lille.. For jeg hader at se hende trist, osv.. Jeg hader at kalde hende lille.. Men det er bare en refleks.. I kender det vel godt.. Og nu svarer hun ikke på min sms'er.. ): og kan ikke ringe.. Har brugt min taletid.. Men alt i alt! Hvordan løser jeg det her, uden at hun bliver for sur, eller ked af det, at hun så går fra mig? Jeg vil jo ikke tvinge hende til at være hos mig.. Og det kan man heller ikke.. Men jeg elsker hende. <3 Men hvordan får jeg det løst? Hvordan vil hun forstå hvad jeg føler, uden at hun går fra mig? - Please svar mig på det, Cyberhus. Mvh. Casper. - Ps. hun er 14. Så hun er ikke sådan.. Lille, lille.. Nå men! Mvh. Casper!

Svar:
Hej Casper
Jeg ved ikke helt, om jeg har forstået dig rigtigt, men det jeg tror du spørger om er, hvordan du kan få din veninde til at forstå, at du synes, hun er dejlig, skøn og fantastisk, uden at hun bliver sur eller ked af det og uden at hun går fra dig.
Det kan godt være rigtig svært, at få andre til at forstå helt præcist, hvad man selv føler. Det lyder til, at du har fortalt din veninde hvor glad du er for hende og at du elsker hende og jeg synes du har gjort det helt rigtige, ved at fortælle hende, hvordan du har det. Udfra det du skriver tror jeg egentlig, at hun godt ved hvad du føler, men det lyder som om, at hun af en eller anden grund har det lidt svært med det, når hun feks siger 'nej' eller siger at du skal finde en anden bedsteveninde. Jeg ved desværre ikke hvorfor hun reagerer sådan, men du skriver at hun fortæller, at hun ikke føler sig fortjent til dig, har du snakket med hende om, hvad hun mener med det?
Det kan selvfølgelig være svært at snakke med hende om det, hvis hun ikke svarer på dine sms'er. Måske er det fordi hun har brug for en lille pause, sådan tror jeg godt man kan have det, når man er rigtig gode venner. Måske har hun lyst til, at snakke om det, om noget tid, men det kan også godt være, at hun ikke får lyst til at snakke om det og derfor kan det godt være, at du bliver nød til, at prøve at acceptere det.
Det lyder til, at det er vigtig for dig, at hun forstår hvad du føler, men jeg kommer alligevel til at tænke på, om du måske kan være lige så glad for hende, som du er nu, uden at hun sådan rigtig behøver at forstå det - eller uden at du fortæller hende det? Hvis hun bliver sur eller ked af, at du fortæller hende, at hun er dejlig, skøn, fantastisk og at du elsker hende, så kan du måske overveje ikke at sige det i en periode? I stedet kan I måske prøve at snakke om nogle andre ting og lave ting sammen som venner? På den måde kan I måske stadig være sammen som bedstevenner, men uden at I taler så meget om det?
Jeg tror desværre ikke der er nogen nem løsning. Som jeg forstår dig, snakker I ikke sammen lige nu, fordi hun ikke svarer på dine sms'er og fordi du ikke kan ringe til hende. Du kan prøve at snakke med hende, enten når du får taletid igen, eller hvis du feks ser hende i skolen - men hvis hun ikke har lyst til at snakke med dig lige nu, er det ikke så meget du kan gøre. Hvis hun gerne vil snakke med dig og du er bange for at gøre hende ked af det og sur, kan du overveje ikke at snakke med hende om hvad du føler. Hvis du gerne vil have at hun forstår hvad du føler og ikke tror hun har forstået det, er der ikke andet for, end at fortælle hende det, men så lyder det til, at du risikerer at hun går fra dig - det er et svært valg, men det er de muligheder jeg synes det lyder til du har, måske kan du selv komme i tanke om andre?
Det vigtigste er, at du lytter til dig selv og gør det du synes føles rigtigt.
De bedste hilsner
Camilla