Onlinegrupper
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har angst og autisme og føler ikke at jeg kan snakke med nogen om det. Jeg har det tit rigtig dårligt og føler mig bange og alene. Er der nogle steder på nettet hvor jeg kan skrive anonymt med andre der har det på samme måde? Ps. Tak for det i gør her på cyberhuset.

Svar:
Kære dig,
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det flot, at du skriver til brevkassen for at få hjælp. Det er bestemt ikke rart at gå og have det dårligt og føle sig alene, så jeg forstår virkelig godt, at du har brug for nogen at snakke med om det. Når man har det rigtig dårligt, kan det være en stor hjælp og lettelse at tale med nogen i samme situation som en selv, og derfor er det en rigtig god idé, som du nævner, at skrive med nogen, som har det ligesom dig. Det kan være udfordrende at snakke om det, der er svært med nogen, som ikke har autisme eller som ikke har prøvet at have angst, og man kan let blive bange for, om de mon vil forstå. Der sker rigtig mange ting, når man kommer i puberteten og er ung, og jeg håber, at du har nogle gode venner, som du kan dele noget af det med, og at dine forældre også kan hjælpe dig, når det bliver rigtig svært. Måske har dine venner ikke autisme, men de kan alligevel give støtte og omsorg. De har måske også oplevet at have det svært bare på en anden måde, og de kan altid lytte og prøve at forstå.
Jeg tænker på, om det kunne være noget for dig at tale med en psykolog? Der findes psykologer, som ved rigtig meget om både angst og autisme, og det kan være en stor hjælp og støtte også at tale med en professionel, som kan hjælpe dig med at håndtere det, der er svært for lige netop dig. Hvis du ikke selv har mod på at kontakte enten din læge for at få en henvisning til psykologhjælp, kan du prøve at spørge dine forældre, om de vil hjælpe. Du har også altid mulighed for at kontakte din kommune for at høre, hvilke tilbud de har til unge med autisme/angst. Nogle kommuner har en ungechat ligesom Cyberhus, hvis det er lettere at spørge over chat. Du kan se listen over kommuner her.
gruppechat.dk kan du også finde forskellige onlinegrupper, hvor unge kan "mødes" og snakke om de udfordringer de oplever. Der er mange forskellige grupper at vælge imellem, og der kommer løbende nye til. Du kan se en oversigt over grupperne her.
Du er helt sikkert ikke alene om at have det svært og kæmpe med angst og autisme. Der findes både støttegrupper, hvor man mødes fysisk, og også onlinefællesskaber, som du efterspørger. Du kan prøve at kigge på Autisme Ungdom, som du finder lige her, eller Autisme-netværk for unge mellem 13-20 år. Jeg ved ikke, om du har hørt om Mathilde Lusty, som har lavet en blog om autisme og angst, men det kunne også være en mulighed. Igen vil jeg rose dig for at række ud og søge hjælp og støtte, det er virkelig flot og sejt, at du kæmper for at få det bedre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du finder et fællesskab enten online eller i den fysiske verden, og du kan overveje om en psykolog kunne være noget for dig også.
De bedste hilsner
Jeanette