Mobning
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkasse :) Jeg har nogle spørgsmål om mobning. Jeg ved ikke rigtigt om jeg bliver mobbet, eller om jeg bare bliver drillet meget.. Altså drengene i min klasse kalder mig grim og tyk(jeg er normalvægtig) Og drengene i de ældre klasser gør altid grin med min vægt.. Og de taler om mig bag min ryg :( Min lærer sender mig tit dræber blikke, og det er ret ubehageligt. Men drengene(i min klasse) plejer også at tage mine ting (f.eks. Penalhus, hue, taske osv.) bare for at gøre fortræd. Og nogle gange gør de grin med at jeg har venner fra 5. og 3. klasse (jeg har næsten kun dem som jeg kan stole på) Så jeg vil bare vide om det er drilleri eller mobning :)

Svar:
Hej med dig.
Det lyder ikke, som du har det særlig rart i skolen i øjeblikket. Du skriver, at du er i tvivl, om du bliver drillet eller mobbet. Det kan umiddelbart også være svært at finde forskellen på de to ting, men drillerier og konflikter kan gå hen og blive til mobning med tiden, mens det sjældent går den modsatte vej. Mobning er en form for drilleri, som ikke er rigtig svært for den det går ud over. Om det du oplever er drillerier eller mobning er svært at svare på, men hvis det har stået på et stykke tid, så ville jeg kalde det mobning og jeg synes slet ikke det er okay.
Det er aldrig rart at få taget sine ting, blive gjort grin med eller talt bag om ryggen på. Sådan noget skal stoppes. Alle skal kunne være i skolen og have et godt skoleforløb. Er det ikke tilfældet, skal der gribes ind. Og det er hér, jeg synes, du skal tale med din klasselærer eller en anden lærer, du har tillid til. Og det kunne nok være en god ide at starte med en anden lærer, end den som du synes sende dræber blikke. Fortæl, hvordan du har det og hvad du oplever, der sker omkring dig. Fortæl, at du ønsker hjælp til at få det stoppet. Din lærer skal hjælpe dig i en sådan situation.
Når det så er sagt, er der også noget mere, du selv kan gøre for at stoppe drillerierne/mobningen:
1) Du kan øve dig i at sige til drengene, at du ikke syndes det er okay det de siger, og at du gerne vil have det stopper.Det er ikke sikkert, at det hjælper på situationen, men det kan måske hjælpe dig selv til at føle dig en lille smule bedre tilpas indeni, fordi du har forsøgt at gøre noget ved din situation.
2) Du kan tale med en af dine venner/veninder om det. Det er altid rart at vendt tingene med andre. Måske kender dine venner også drengene fra din klasse og kan fortælle dig, om der er tale om drillerier eller mobning. Ligegyldigt hvad der er tale om, er det ikke OK, hvis du går rundt og føler dig skidt tilpas over det, som jeg kan forstå, du gør. Så skal der gøres noget ved det.
3) Det, at du føler, din lærer sender dig ”dræberblikke”, forstår jeg som, at du i øjeblikket går rundt og føler, at mange er efter dig og det derfor måske også kan gælde din lærer. Det er slet ikke sikkert, at din lærer tænker over, hvilket blik, han/hun sender til dig. Du kan jo spørge din lærer, om der er noget, du har gjort galt, siden han/hun kigger sådan på dig.
4) Prøv også at tale med dine forældre om det. De vil garanteret gerne vide, hvordan du har det i skolen og jeg er sikker på, at de også gerne vil hjælpe dig, hvis de kan. Det vigtigste er – igen – at få talt om tingene med nogen. Så synes problemerne ikke så store, som hvis man står alene med dem.
Til sidst vil jeg også lige sige til dig, at drenge på din alder har det med at drille piger for at komme i kontakt med dem. Det gælder især drenge, som er lidt umodne. Nu kender jeg jo ikke drengene i din klasse, men måske driller de dig, fordi de enten er usikre på dig eller fordi de gerne vil i kontakt med dig. Det får selvfølgelig ikke drillerierne til at forsvinde, at der måske er tale om sådan noget, men det kan måske få dig til at forstå det hele lidt bedre.
Jeg håber du kunne bruge mit svar og ønsker dig held og lykke fremover.
Venlig hilsen
Linda