Kondomer

brevkassespørgsmål

Kondomer

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 11 år 3 uger siden

Halløj! Jeg har et sikkert rimeligt småt spørgsmål, men jeg går faktisk tit og tænker over, om jeg egentlig er gravid, fordi der jo ikke er nogen tegn på det i starten. Altså lige indtil at jeg får min menstruation selvfølgelig. Sådan er det hver måned. Det er simpelthen fordi jeg bliver i tvivl om der er sket fejl med kondomet, når min kæreste og jeg har sex. Jeg kan undre mig over ting, som om han evt. er kommet til at røre sit præ-sæd inden han tog det på, osv. Men hvor meget kan jeg stole på det, og hvor stor er sandsynligheden for at der går noget galt? Det er ret nederen at gå og tænke over det, og jeg gider jo heller ikke tage tests hver gang vi har haft sex :) Jeg har også tænkt over at gå til lægen og spørge efter p-piller, pga. det. Men skal jeg sige det til min mor, for jeg synes ikke det kommer hende ved, og jeg har selv råd til at købe dem. Men kan hun se, hvad jeg tager på recept af piller, når hun også er læge? Min far kom og spurgte om jeg ville have 70 kr. af ham, fordi jeg tager melatonin på recept for at sove om natten, og han havde fået et brev om at betale en fjerdedel af beløbet, fordi mine forældre er skilt... Kan jeg få p-piller uden at de finder ud af det? :)

Svar:

Hej med dig.. Jeg synes det er rigtig vigtigt, at du får snakket om de tanker du går rundt med omkring graviditet. For nej, du skal ikke tage en test hver gang du har haft sex og det skal slet ikke fylde så meget for dig. Fordi det gør det jo også en smule sværere at slappe af omkring sex og så nyder du det heller ikke på samme måde. Og det er fair nok at tænke på graviditet, fordi det er ikke en nem situation at blive gravid som helt ung. Det er også en god ting, at du er bevidst om det og sørger for at bruge prævention. Når I bruger kondom, så er der en meget lille chance for at blive gravid og du skal også huske på, at det kun er nogle få dage om måneden, hvor du rent faktisk kan blive gravid, nemlig de dage omkring din ægløsning. Jeg synes du skal prøve at læse den her artikkel fra sexlinien.dk om hvordan man bliver gravid, men faktisk om hvor svært det kan være at blive gravid. Jeg synes den forklarer det meget godt. Udover det, så synes jeg p-piller kunne være en fin mulighed for dig, fordi det måske kan skabe mere ro for dig. Jeg vil anbefale dig at få snakket med dine forlældre om det, fordi mon ikke de er klar over at du er begyndt at have sex? Der er i hvert fald ikke noget unormalt eller forkert i det du tænker eller gør. Jeg kan ikke præcist svare dig på, om din læge vil fortælle dine forældre om dine p-piller. Egentlig skal han, fordi du er under 18 år, men der er en del som ikke gør det har jeg hørt. Jeg synes du skal spørge din læge om det. Men umiddelbart ville det bedste være at få snakket med dine forældre om det, for det er helt normalt og så skal du ikke gå og gemme det for dem. Det bliver lidt noget bøvlet noget, tænker jeg. Jeg håber du kan bruge mit svar og slapper mere af omkring graviditet. Venlig hilsen Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål