Nedgørende kommentarer
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus..
Sagen er den, at jeg mindst 1 gang hver dag får en nedgørende kommentar i skolen. Det kommer mest fra de 2 piger som jeg går sammen med, men det kan også godt være forskelligt nogle dage. Altså det kunne fx. være, at jeg ser sjov ud når jeg taler, eller at mit ansigt ser mærkeligt ud. Det kan godt være, at de ikke selv lægger mærke til det, for jeg er typen som har svært ved at vise at jeg er sur..
Men idag fik jeg bare nok, og er stadig sur over det der skete. Først skal det siges, at jeg altid har haft svært med matematik og hadet mig selv mega meget for det. Nåmen, vi har såden en skolebod, så man kan komme og betale for at få et eller andet. I år er det så vores klasse's tur til at være dem som sidder ved den her bod. Så ja, vi bliver delt op 2 og 2, og så skal de 2 så sidde ved boden i en uge, så skifter det osv.
Denne uge var så min og en vi kalder R's tur. Vi er begge dårlige til matematik, så vi fik 2 andre veninder med derned så de kunne hjælpe os. Men altså når vi så står i den her bod, kommer der på et tidspunkt en hel kø af mennesker. Jeg er den som skal lægge penge i kassen og give penge tilbage. Men jeg får åbenbart gjort det forkert, altså sådan noget med, at jeg regnede forkert og kom til, at lægge pengene de forkerte steder osv. De andre begynder så, at tale vildt meget om, hvor mega dårlig jeg er til det og begynder at grine og joke med det. Lige foran hele køen. Jeg følte mig vildt til grin. Så denne gang besluttede jeg, at vise dem det. Jeg begyndte at vrisse lidt og sagde ikke så meget. Så snart de fandt ud af, at jeg var sur sagde de ikke engang undskyld.. En af dem krammede mig bare, og sagde at jeg var sød når jeg var sur. Men har jeg ikke ret til at være sur, når de står og gør mig til grin foran en hel kø af mennesker? Eller er det bare mig?
Og er det bare noget jeg må vænne mig til? Er alle venskaber bare sådan?

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er rigtig træt af at få de her kommentarer. Det er ikke spor sødt af dine veninder, at komme med de her kommentarer, og det er helt forståeligt, at du både bliver sur og ked af det.
Du spørger sidst i dit brev, om det er noget du skal vænne dig til og acceptere, og nej, det synes jeg bestemt ikke, at du skal. Jeg tror, at det er meget normalt i din alder, at man begynder at "drille" hinanden på den måde, og jeg tror ikke nødvendigvis dine veninder mener det så ondt - eller i hvert fald ikke tænker over, hvor ked af det, det faktisk kan gøre dig. Derfor tror jeg også din veninde reagerede så spøjst, og gav dig et kram og sagde, at du var sød når du var sur. Fordi hun faktisk blev overrasket over din reaktion, og ikke helt vidste hvad hun skulle gøre af sig selv.
Jeg synes, at det allerbedste du kan gøre er, at fortælle dine veninder, at det gør dig ked af det med alle disse kommentarer. Det er den mest voksne måde, og forhåbentlig er de så gode veninder, at de godt kan forstå dig og er villige til at ændre det. Sig det stille og roligt, og sig at du godt ved, at de ikke gør det for at være onde ved dig, men at de alligevel gør dig ked af det. Hvis man ikke beskylder og virker sur, tager folk typisk pænt imod det, når man fortæller dem om sine følelser. Du kan både vælge at gøre det næste gang de taler nedgørende til dig - det er måske det mest oplagte tidspunkt, eller du kan tage en snak med dem, når I alligevel er sammen.
Alternativt kan du jo fortsætte med at vise dem, at du bliver irriteret over disse kommentarer, ligesom du gjorde i skoleboden. Det lyder til, at du der fik gjort opmærksom på dine følelser og at dine veninder var opmærksomme på det. Men det er en hårfin balance, da du også må passe på med ikke at blive alt for sur for tit, for det kan måske skubbe dine veninder lidt væk fra dig og gøre, at de ikke lytter så meget til dig, hvis du på et tidspunkt vil snakke med dem om det.
Lige meget hvad, så er det i hvert fald vigtigt, at du får sagt fra, og gør dine veninder opmærksomme på problemet. Det er ikke fair, at du hver dag skal have disse kommentarer, og hvis dine veninder fortsætter, kan du jo overveje om der er nogle andre der er bedre at bruge tid med. Veninder skal være gode ved hinanden og gøre hinanden glade, ikke tale ned til hinanden og gøre hinanden kede af det.
Jeg håber du finder en løsning på det.
Mange hilsner
Christina.