Interesse for optaget fyre/mænd
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej brevkasse Jeg er en ung kvinde, der går med nogle ting, som jeg ikke helt kan sætte svar på. Sagen er den, at jeg har en "svaghed" for fyre, der er optaget (altså dvs har en kæreste i forvejen) eller på anden måde "forbudte". Ment på den måde, at jeg har lyst til enten at kysse dem eller være seksuelt sammen med dem. Dette opstår oftest efter et par gange, hvor jeg har set/mødt og eventuelt snakket med vedkommende. Desværre handler det ikke kun om fyre, hvis kæreste jeg ikke kender - men også mine veninders kæreste. Og særligt det sidstnævnte er frustrerende i og med jeg går bag mine veninders ryg bare ved at tænke tanken og have lyst til dét med dem. Men jeg synes det er umuligt at stoppe lysten. Det er allerede sket 2 gange at det har udviklet sig mellem en veninde, jeg har, og en af hendes tidligere kærester samt hendes nuværende. Hendes tidligere kæreste har jeg aldrig mødt, så det var mere skriveri, der udviklede sig til bl.a. telefonsex. Hendes nuværende bor hun med - og de har 2 børn sammen - og det udviklede sig til både kys, sex og berøringer - op til flere gange, men vi er dog stoppet, dvs. der ikke foregår mere mellem ham & jeg. Dog ligger det stadig og ulmer i underbevidsteden, hvad der er foregået mellem mig og hendes nuværende kæreste, og ofte virker det helt surrealistisk. Det skal lige nævnes at min veninde ikke ved nogle af tingene - hverken med den tidligere eller nuværende kæreste. For noget tid siden begyndte jeg så at snakke med en pige, som senere er blevet min veninde, og som også har en kæreste. Men på det seneste er jeg begyndt at have de samme tanker om ham, som jeg har haft med de andre. Og på én og samme tid irriterer og pirrer det mig, fordi jeg ved det er forkerte tanker, men på den anden side synes jeg også det er spændende - nok netop fordi jeg inderst inde godt er klar over, at det er forkert og forbudt. Jeg synes samtidig det er frustrerende i og med jeg sætter mit venskab med mine veninder på spil hvis det går så langt - men tankerne sniger sig frem i mig uden jeg overhovedet er klar over det. Jeg har ikke haft en kæreste i mange år, men dog haft en bolleven og enkelte onenights - også med utroskab indblandet - over de seneste par år. Hvad kan bunde i denne lyst/interesse til & for fyre, der på den ene eller anden måde er optaget - selv fyre, der er kærester med mine veninder? Mvh

Svar:
Hej Anonym
Frustrerende lyst og handlemønster du har udviklet. Jeg kan godt forstå du undrer dig. Du skriver selv, at du ved det er forkert. Jeg vil ikke forholde mig til om det du gør er forkert eller ej. Det kan der være delte meninger om, og det er i høj grad noget der handler om de værdier, etik og moral. Nogle vil sige, at det jo er de kærester der gør noget med dig, der har et problem. Andre vil sige at det er dig der er helt forkert på den, når du bevidst går efter en fyr der er optaget. Du oplever at det er forkert, og jeg tænker du skriver fordi du oplever det som et problem. Og det er det jeg vil forholde mig til.
I forhold til hvorfor du gør som du gør, tænker jeg egentlig du selv er inde på noget af det rigtige. Det er spændende, og måske også lidt farligt? Men der kan være mange årsager.
Måske er fyre der er optaget bare mere tiltalende, fordi en anden allerede har "taget" dem, og på den måde ligesom kvalitetsstemplet dem?
Måske er det gamet i sig selv. Spændingen i at se om du kan lokke en fyr fra en anden?
Når du nu oplever at det ikke kun er tilfældige fyre, som du møder, men også dine veninders fyre, kommer jeg til at tænke på, om det er fordi du søger spændingen ved konflikten. Altså den konflikt der opstår, når/hvis en veninde opdager hvad du laver med hendes kæreste? Nogle mennesker stortrives i drama...gør du?
Måske handler det om at du egentlig ønsker dig noget, som dine veninder har. Den kærlighed de har fundet med deres kærester?
Jeg tænker der kan være mange årsager, og jeg kan ikke stille skarpt på hvad det handler om for dig.
Måske gør du dig tanker fordi du har dårlig samvittighed over at handle på en måde, som du selv synes er forkert? Måske gør du dig tanker fordi dine handlinger begynder at skabe problemer i forholdet til dine veninder? Lige meget hvad synes jeg, at det er godt at du gør dig nogle tanker, for det lyder som om det du gør, efterhånden giver dig mere dårlig energi, end god energi.
Hvis du ønsker at finde ud af hvad det her handler om, bør du nok indstille dig på et længere arbejde. Der kan være så mange forskellige årsager, og svarene ligger helt sikkert begravet inden i dig. Måske skal du overveje noget hjælp til at finde svarene. En terapeut, en psykolog, en sexolog måske?
Hvis du ønsker at stoppe, må du arbejde målrettet på det. Der er forskel på lyst og handling. Det er lidt som om du sætter lighedstegn mellem lyst og handling, og det tænker jeg ikke der er. Masser af mennesker frasiger sig hver eneste dag lysten til at gøre noget, fordi de forstår at deres lyst ville skabe problemer for dem selv eller andre, hvis de lever den ud i virkeligheden. De fleste mennesker får lyster som er intense. Mange får lyster som er umulige at stoppe. Men man kan sagtens have en lyst, der ikke kan stoppes, uden at handle. Hvis det her med at fjerne fokus fra lysten, eller undertrykke lysten, bare er helt umuligt for dig, tænker jeg faktisk også det er noget du bør overveje at søge hjælp til. For evnen til at kunne undertrykke og håndtere lyst-følelse er en ret vigtigt element for at kunne styre uden om problemer og måske endda farer gennem livet.
Det er tydeligt, at dit handlemønster allerede giver dig nogle problemer. Jeg kan være bekymret for om detr kan udvikle sig til endnu mere. Større og vildere problemer med dine veninder? Større konflikt indeni dig selv? Jeg tænker i hvert fald det er godt, at du er nysgerrig på det her. Måske har mine tanker givet dig en ny vinkel eller to. Jeg håber i hvert fald du vil fortsætte med at søge svar, og blive klogere på hvad det her handler om for dig.
Tanker fra Tanja