Jeg har tankemylder!
brevkassespørgsmål af
Anders
15 år
Jeg føler at mine tanker er virkelighed. (Vi er slet ikke ovre i skizofreni) At alt det jeg går og tænker selvfølgelig er på den måde som jeg tror. Det gør at jeg kommer til at handle ud fra alle de fordomme og det gør faktisk også at folk får et billede af mig som faktisk ikke passer til hvem jeg er.
Alle disse tanker gør at jeg ikke føler at jeg er 100 procent til stede i virkeligheden og ikke registrere ting omkring mig. Det gør det svære at træffe beslutninger i nuet og være glad fordi man bare går i sit eget tanke-univers. Jeg ønsker bare at kunne leve i nuet uden en masse fordomme og tanker om mig selv og andre og bare være oprigtigt glad. Hvad gør man for at fjerne alle disse tanker og bare være glad lige nu og her og være opmærksom på dine omgivelser og menneskene omkring dig? Jeg har i hvert fald prøvet at udfordre mig selv som person her det sidste halve år. Har stillet spørgsmål til alt hvad jeg har gjort og hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde.
Det har gjort at jeg er blevet meget usikker på hvem jeg var og hvordan andre opfattede mig. Til sidst tror jeg at alle disse tanker er begyndt at fylde alt for meget og jeg har ikke kunnet ignoreret det og har ikke følt at jeg bare har levet i nutiden. Jeg har haft svært ved at koncentrere mig om hvad der er sket lige nu og her, og i stedet har haft alle mulige tanker kørende i hovedet og virket fraværende. Man får pludselig nogle fordomme om alle ting om man kan gå hen og se verden på en meget kedelig måde. Jeg ønsker bare at være glad og kunne smile til hverdagen og folk omkring mig og bare se det hele som det er og leve i virkeligheden.
Håber i kan hjælpe mig! Hilsen en ellers normalt glad og frisk ung dreng på 15.

Svar:
Kære du,
Først og fremmest tak for dit spørgsmål. Det er meget modigt af dig at skrive.
Det lyder som om du har en del at kæmpe med, og føler dig hæmmet af dine tanker. Det lyder som om dine tanker har forvrænget dit billede af, hvem du selv er og hvordan verden ser ud. Du skriver, at du er blevet meget opmærksom på dine tanker, hvilket har gjort, at du føler, at du lever mere oppe i dit hoved end du gør i nuet i den virkelige verden.
At have tankemylder på denne måde kan være enormt frustrerende og kan være meget hæmmende i hverdagen, som du også skriver. Ud fra hvad du skriver, lyder det til, at det har stået på længe og at dit forsøg på at udfordre dig selv og stoppe tankerne kun har gjort det værre. Dog skal du vide, at det er helt normalt det du oplever. I puberteten udvikler kroppen sig rigtig meget i alle mulige retninger, men det er ingenting i forhold til hvordan hjernen udvikler sig. I den alder du har nu, er du blevet i stand til at tænke tanker, du ikke kunne for to år siden. Det betyder, at hvor du før i tiden måske havde en tanke og så stoppede den der, der er din hjerne nu i stand til at føre tanken videre og tænke en masse efterfølgende tanker. På den måde kan man som ung ofte opleve, at hver gang man besvarer et spørgsmål i sit hoved dukker der 10 nye op. Og selvom det kan være belastende med alle de tanker, så er det en del af en helt naturlig og sund udvikling.
Jeg tror du skal starte med blot at acceptere tankernes tilstedeværelse, uden at gøre yderligere. Når du oplever en tanke, så bare se den, mærk den, acceptér at den er der, men gør ikke mere ved den. Det lyder simpelt, men det er det ikke. Når man som dig oplever, at tankerne presser sig på, og føler, at man ikke har andet valg end at handle på dem, så er det meget svært, at tvinge sig selv til at stoppe op, mærke efter og UNDGÅ at handle. Ud fra det du skriver, lyder det til, at du til dels har forsøgt dette, hvilket er super godt gået. Desværre lyder det dog til, at det i stedet har affødt, at du er blevet meget selvbevidst og blevet i tvivl om hvem du egentlig er og hvordan andre ser dig. Derfor tror jeg det kan være godt, at stoppe op, lytte og mærke.
Vi går alle sammen rundt med fordomme og forudindtagelser, der afgør, hvordan vi handler, agerer og taler i bestemte situationer. Denne evne har vi udviklet over tusindvis af år, og den har gjort os i stand til at overleve og handle hensigtsmæssigt i bestemte situationer, hvor vi ellers ville have været udsat for fare. Men der hvor det bliver problematisk er, når tankerne tager over, og begynder at være styrende for vores handlinger på en måde, som vi ikke selv kan stå inde for, hvilket, som jeg tolker det, er hvad du beskriver. Jeg tænker derfor, at en anden måde du også kan forsøge at få ro i hovedet på, er, ved at snakke med nogen om dine tanker. Tale med andre om, hvad det er du oplever og hvordan det påvirker dig. Jeg vil tro, at hvis du taler med en god ven om hva det er for nogle tanker du har, vil du opleve, at han eller hun har lignende tanker, og oplever den samme form for tankemylder, hvilket igen skyldes en helt normal udvikling. Måske vil han eller hun ligefrem gå med på tanken og komme med endnu flere "hvad nu hvis"-scenarier.
Hvis det er for stor en mundfuld, at åbne op over for andre på den måde kan det også være en rigtig god øvelse, at skrive dine tanker ned for ligesom at få dem ud af systemet. Det er ikke sikkert, at det vil fjerne tankerne 100%, men det vil højest sandsynligt kunne give dig mere ro og samtidig gøre dig bedre i stand til at få styr på dine tanker og håndtere dem på hensigtsmæssig vis. Du kan selvfølgelig ikke gøre dette hele dagen hver dag, men bare det at sætte sig ned og skrive en gang i mellem kan være en stor hjælp og en god måde at komme af med det der tynger en.
En fjerde mulighed er, at du beskæftiger dig med noget, der kræver så meget koncentration, at din hjerne ikke har overskud til at tænke tanker. For nogle vil det være at tegne, for andre vil det være at spille fodbold med vennerne, og for andre igen vil det være at spille computer. Uanset hvad du interesserer dig for og hvad du godt kan lide at lave kan det være en rigtig god idé, at finde noget, der er så opmærksomhedskrævende, at det kan give dig en pause fra tankerne, så du kan få lidt ro i hovedet.
Jeg håber du kan bruge svaret!
Rigtig god dag!
Venligst,
Stine