Kan ikke komme videre i livet
brevkassespørgsmål af
Sebastian
21 år
Hej brev kasse jeg sidder i den situation om at jeg sidder fast i mit liv og ikke føler at jeg kan komme vider efter min første kæreste jeg mødte hende igennem tinder og fra første dag af klingende vi godt sammen vi blev hurtige glæde for hinanden selskab og hinandens venner jeg boede på kollegie og hun boede hos sine forældre jeg var dog lidt usikker på mig selv i starten fordi jeg nok ikke rigtig vidste hvordan det var at have en kæreste sådan rigtig men der gik over til sidst hun fik sig så en lejlighed og spurte om jeg ville flytte med hos hende jeg var lidt i tvivl men tog chancen det skal dog siges at vi havede et par steaks up men vi fandt sammen i gen men de første 3 uger vi nåede at bo sammen gik det rigtig godt men efter vi fik hun begyndte vi at skændes ret oftere til sidst hvor hun slo op med mig vi nåede dog kun at være sammen i et år nu er det 6 måneder siden cirka hun slo op med jeg føler stadig det er ligesom i går det skete og hvor efter hun blokeret mig fra alt det sociale netværk hvilket måske gjorde lidt at jeg sidder lidt fast i noget form af kæreste sorger håber i kan måske hjælpe mig :( Mvh Sebastian

Svar:
Kære Sebastian,
Det lyder ikke som en rar situation, du står i lige nu, og derfor er det rigtig fint, at du har skrevet til brevkassen, så du kan få dine tanker ud og vendt her.
Breaks ups og kærestesorger er aldrig sjovt at opleve eller gennemgå, omend det er naturligt, at man vil opleve det gennem livet.
Først skal du vide, at det du oplever er helt almindeligt, og det er naturligt at kunne have en følelse af, at man ikke kan komme videre efter at have slået op med sin kæreste - også efter 6 måneder. Det er der flere grunde til, som jeg også vil komme lidt ind på.
Du skrive bl.a., at du følte dig lidt usikker i starten, da du ikke rigtig vidste, hvordan det var at have en kæreste. Det lyder for mig som om, at hun var din første rigtige kæreste.
Med sin første kæreste vil det være naturligt, at det er første gang, man oplever de følelser, der er forbundet med dét at være i et forhold. Derfor kan det også gøre ekstra ondt ved et break up, fordi det også er nye følelser at opleve. Det kan også være medvirkende til, at man kan miste modet på, at der findes en pige derude, når man har oplevet en pige, som man 'klingede' så godt med. Du skriver også, at I 'kun' nåede at være sammen i et år, men jeg tænker, at et år sagtens kan være lang tid at være sammen med et andet menneske. Og, I nåede også at bo sammen, hvilket også er en stor ting i et forhold.
Det er meget forskelligt, hvornår det føles rigtigt at flytte sammen med sin kæreste. For nogle kan det være oplagt og bare føles helt rigtigt at flytte sammen efter kort tid. For andre kan det være godt, at man lader det tage sin tid, hvor man bor hver for sig, og dermed lærer hinanden at kende i hver sit 'miljø', inden man skal til at skabe et fælles. I den forbindelse kan det nogle gange også være ekstra hårdt, når man slår op, fordi man har været vant til at være sammen med et andet menneske hele tiden. På den måde kan kontrasten mellem at være sammen og nu alene også virke større, og det kan være, at man kommer til at føle sig mere alene (og forladt) af den grund. Det er ikke til at sige, om det er gået for stærkt i jeres tilfælde, men det er nogle tanker, du kan have med dig videre.
Når man har en kæreste, så har man en, som man er meget nær med, og oftest deler man nogle ting med hinanden, som man måske ikke deler med andre. Det kan være endnu en grund til, at det kan tage tid og føles så tungt, at hun ikke længere er en del af dit liv. Og tanker som, hvem man nu kan dele alle disse tanker og ting med, kan være helt naturlige. Lige så kan det derfor også være naturligt at føle sig lidt mere alene end tidligere, fordi man måske går med sine tanker for sig selv.
Du skriver ikke, hvad der gjorde, at hun endte med at slå op med dig - udover at i skændtes. Det kunne lyde som om, at I ikke fik det afsluttet på en helt godt eller ordentlig måde for jer begge. Hvis ikke man selv havde set den komme, kan det også virke som et slag i maven. Når den anden slår op, og man måske ikke var helt forberedt på det, kan det også være frustrerende, at man ikke har fået chancen for at oprette de skænderier, misforståelser eller spændinger, der var mellem jer, så I trods alt kunne have redt det ud og sluttet på en anden måde.
Jeg vil komme med lidt tanker og idéer til, hvad du kan gøre fremadrettet.
Først og fremmest tænker jeg, at du kan bruge forholdet med din ekskæreste, som en erfaring til fremtiden og næste gang, du møder en sød pige. Du kan fx gøre dig tanker om, hvad der var godt ved forholdet, hvad der var mindre godt, og også reflekterer over din egen del i forholdet; hvad gjorde du selv for at bidrage positivt til forholdet, og hvad kunne du have gjort anderledes. Det kan være godt at tænke over de erfaringer, vi har gjort os, så vi både husker på det gode, vi kan tage med os, men også hvad vi kan blive bedre til.
En anden ting du kan gøre er at omgive dig med mennesker, der gør dig glad. Brug tid på at være sammen med dine venner og familie, og lav nogle ting med dem, så du får afledt dine tanker.
I forlængelse heraf vil et råd også være, at du får talt med nogen om det. Det er okay at være ked af det og nede over at have slået op med sin kæreste - også efter 6 måneder. Der kan være mange tanker og følelser forbundet med dét, at du har mistet relationen til en person, du var glad for. Det er der helt sikkert andre, der også kender til.
Til sidst tænker jeg, at du ikke må være bange for at date igen. Det kan helt sikkert virke krævende, da man giver meget af sig selv, men det må ikke stoppe dig. Du har prøvet Tinder før, og jeg tænker, at når du føler, du har overskud til det, så kan det sagtens være en fin måde at få lidt selvtillid tilbage på. Det kan bare være ved at skrive og komme i kontakt med nogle piger, uden du nødvendigvis behøver at mødes med dem, før du er klar.
Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål.
Du er altid velkommen til at skrive igen eller komme i vores 1-1chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at chatte med dig, om det du har brug for.
De venligste hilsner,
Kathrine.