Skal de vide det??
brevkassespørgsmål af
Ano
13 år
Hej mit navn er ano. Bør forældre vide at man ser porno og alt det der eller bude de ikke vide noget som helst. Vil gerne se lidt mere på min kæreste men vi snakker aldrig rigtig om sådan noget

Svar:
Hej Ano,
Det er super godt, at du spørger, når du er i tvivl, og jeg vil svare dig, så godt jeg kan.
Du spørger, om forældre bør og skal vide, at man ser porno, og det vil jeg sige, at det behøver de ikke nødvendigvis. Selvom man har det godt med sine forældre, så behøver man ikke fortælle dem, at man ser porno. Nogle kan måske have behov for at tale om, hvad man ser og oplever, men det er også helt okay at synes, at det er lidt pinligt eller privat.
Det er nemlig en privat ting at se porno. Og det er også helt naturligt. Du har en alder, hvor det er naturligt at begynde at udforske og blive nysgerrig på sin seksualitet, og det kan porno bl.a. være en del af.
Jeg bliver dog lige nødt til at fortælle, at porno ikke er virkelighed, og det du engang vil komme til at opleve seksuelt sammen med en anden person højst sandsynlig ikke er lige som det, du ser i pornofilm.
Du skriver også, at du gerne vil se lidt mere på din kæreste, men at det ikke er noget, I snakker om. Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener, og derfor vil jeg komme med forskellige svarmuligheder.
Når du skriver i forlængelse af dit spørgsmål om porno, tænker jeg, om du måske mener, at du gerne vil se din kæreste med lidt mindre tøj? Hvis det er dét, du har tænkt, så vil jeg sige, at der er intet galt i at være nysgerrig, så længe man respekterer hinandens grænser. Du er 13 år, og hvis din kæreste er på alder med dig, så kan det også være, at hun er begyndt at blive nysgerrig. Det er dog forskelligt, hvornår man begynder at blive nysgerrig og interesserer sig mere for det andet køn og ens seksualitet. Derfor er det vigtigt, at man snakker om det med hinanden, og respekterer og accepterer, hvis man ikke er samme sted, og den ene ikke har lyst.
En anden mulighed at forstå det, du skrev på, kan være, at du mener, at du ikke ser din kæreste så tit, og derfor gerne vil ses mere med hende. En mulighed kan derfor være at sige til hende, at du synes, det kunne være rart, hvis I var mere sammen, fordi du godt kan lide at være sammen med hende.
Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål.
Du er velkommen til at skrive igen eller til at logge på vores 1-1chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at chatte med dig, om lige det du har brug for.
De venligste hilsner,
Kathrine.