Kæreste og bedste venindd
brevkassespørgsmål af
Emma
13 år
Hej:) Jeg er en pige på 12 snart 13. Jeg har haft en kæreste som nu er kærester med min bedste veninde (de er rigtig søde sammen og vil ikke have skilt dem ad) men jeg føler lidt jeg langsomt mister min veninde til ham, men hvis jeg siger det til hende er det lidt som om hun ikke forstår det, men det er noget jeg har gjordt længe og jeg er så bange for at hun en dag vælger mig fra. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære Emma.
Tak for dit brev. Hvor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker! Jeg vil forsøge at svare dig så godt jeg kan.
Du skriver, at din bedste veninde er blevet kærester med din ekskæreste, at de er søde sammen og at du ikke vil skille dem ad. Det synes jeg faktisk er rigtig flot af dig – det fortæller mig nemlig, at du er glad på din venindes vegne. Du skriver dog også, at du føler du mister hende langsomt til den nye kæreste og at det virker som om hun ikke forstår det, når du siger dette til hende. Det første jeg kommer til at tænke på, er at det er super godt – og rigtig flot – at du har sagt til din veninde, at du er bange for at miste hende. Det skal du klappe dig selv på skulderen for! Det fortæller mig, at det betyder noget for dig at vedligeholde jeres venskab og jeg synes du er en enormt god og omsorgsfuld veninde ved netop at dele denne bekymring med hende. Du skriver også, at du længe har forsøgt at snakke med hende om det og jeg forstår det sådan, at din veninde ikke har reageret på det du har fortalt hende hvilket gør, at du nu er bange for at hun en dag vælger dig fra. Det kan jeg faktisk rigtig godt forstå. Det kan være svært at forholde sig til, at ens tætte veninde pludseligt ikke har ligeså meget tid til en som før der kom en kæreste ind i billedet. Og det kan også være rigtig hårdt at man pludselig skal dele ens venindes opmærksomhed med en anden. Måske får man en følelse af, at man ikke er ligeså vigtig som før – og det er bare ikke fedt. Dog tænker jeg der er mange, som kan nikke genkende til disse følelser.
Dog bliver jeg nysgerrig på, hvorfor du tror hun vælger dig fra? Ud fra det du skriver i brevet, tænker jeg ikke hun har én eneste god grund til at vælge dig fra. Tværtimod synes jeg du virker til at være en enormt god veninde, som bare gerne vil holde jeres venskab ved lige, men synes det er svært nu da der er kommet en ekstra person ind i billedet. Jeg kommer til at tænke på om du mon har fortalt hende, at du er bange for, at hun vælger dig fra? Hvis ikke, tror jeg det kunne være rigtig godt, hvis du fortalte hende det, så hun ved præcis hvordan du har det.
Du spørger ind til hvad du kan gøre og til det er der flere svar. Nu er jeg ikke bekendt med, hvor længe din veninde og hendes kæreste har været sammen, men jeg tænker ikke det er usandsynligt, at de måske stadigvæk er nyforelskede. Når man er nyforelsket, har man tit rigtig meget lyst til – hele tiden – at være sammen med hinanden. Måske er det sådan din veninde har det med sin kæreste? Nyforelskelse bliver ofte lidt mere ”hverdags-agtigt” når der er gået lidt tid – og når den tid kommer, er jeg helt sikker på, at din veninde vil have nemmere ved at ”slippe” sin kæreste og være sammen med dig igen. Dog kan jeg stadigvæk godt forstå, at det kan være rigtig hårdt at være den veninde der står på sidelinjen og måske føler sig glemt, men i dette tilfælde tænker jeg faktisk det bedste du kan gøre er at give hende tid og plads til at være nyforelsket. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har en anden veninde som du kan bruge tid med? Hvis du har det, kan det være en idé at bruge lidt ekstra tid på at snakke med hende i frikvartererne eller måske endda invitere hende med hjem efter skole. Hvem ved, måske kan der opstå et nyt, tæt venskab?
Ellers tænker jeg faktisk, at du er rigtig godt på vej allerede. Det lyder til, at du allerede har snakket med din veninde, men jeg tænker faktisk det kunne være rigtig godt, hvis du prøvede at snakke med hende igen. Måske kan det hjælpe dig, hvis du på skriver et brev til hende, hvor du forklarer hvordan du har det. At du er glad for, at hun har fået en kæreste, men at du også er bange for at hun vælger dig fra. Uanset hvad, tror jeg i hvert fald, at det er vigtigt du ikke går alene med dine tanker. Så kan de nemlig bygge sig op og fylde endnu mere. Når man snakker med andre, får man også mulighed for at høre hvad de tænker om de ting man fortæller, så det kan jo være, at du har en anden ven eller veninde som har nogle gode råd til hvad du kan gøre – eller måske dine forældre? Du er også altid velkommen til at skrive ind til vores anonyme sms-rådgivning på 25 80 60 60.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som har hjulpet dig lidt. Og jeg håber meget, at dig og din veninde finder ud af det, for det lyder som om I er rigtig tætte. Jeg kan godt forstå du ikke vil miste hende. Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke på din vej.
De bedste hilsner fra
Maiken