Min kæreste kan ikke få den op at stå
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Brevkasse Jeg er en pige på 17 år, og jeg har været sammen med min kæreste i omkring 5 måneder. I starten da min kæreste og jeg fandt sammen havde vi et godt sexliv uden problemer. Desværre kom vi ud for at hans penisstreng sprang, hvilket resulterede i at han skulle igennem en operation da den var blevet for kort. Efter operationen havde vi fået af vide vi skulle vente to uger, og så ville han være klar igen. Vi oplever desværre nu nye problemer som frustrerer os begge meget. Vi vil begge to rigtigt gerne, det virker fint hver gang da han sagtens kan få den op at stå, men ligeså snart vi er færdige med forspillet og skal til have sex, bliver den slap. Der er ingen af os der forstår hvorfor. I starten påvirkede det mig meget, og jeg blev meget ked af det hver gang vi prøvede, fordi jeg troede det havde noget med mig at gøre. Men nu er jeg mere bekymret for om der måske er sket noget under operationen, eller om det kan være fordi han er bange for at det går galt igen, og derved måske får præstationsangst eller noget i den stil. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre længere da vi har haft forhindringer i vores sexliv stort set lige siden vi blev kærester. Hilsen anonym

Svar:
Hej Anonym
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå, at du er frustret over, at din kæreste ikke kan holde en rejsning længe nok til at gennemføre et samleje. Du er bekymret for, om der er sket noget under operationen efter penisstrengen sprang, om han er bange for, at det sker igen, eller om han har præstationsangst.
Umiddelbart er operationen ikke en oplagt direkte årsag til problemet, da der ikke har været kontakt til svulmelegemet i forbindelse med operationen. Men din ide om, at din kæreste kan være bange for, at det sker igen, er da ganske sandsynlig.
Når man er ung, er årsagen til rejsningsproblemer oftest psykologisk. Det vil sige, det kan handle om følelser, frygt, bekymring, humør, lyst, præstationsangst osv. Det behøver ikke være relateret til forholdet, men kan også være relateret til problemer i skolen eller andet. Ofte kan en enkelt "dårlig dag" med rejsningsbesvær give grundlag for en lang periode med problemer, på grund af frygten for at det sker igen.
Det er altså svært for mig, at sige hvorfor din kæreste har rejsningsproblmer. Nogle gode råd er, at I snakker sammen om det. At i prøver i en periode at have sexuelt samvær uden at have samleje, så fokus flyttes fra rejsningsproblematikken. Hvis det fortsætter, kunne et besøg hos lægen (din kærestes) til en beroligende snak måske være en god ide.
Håber du kan bruge svaret til noget.
Med venlig hilsen Rie