Min klitoris er øm!
brevkassespørgsmål af
Anonym pige på 15
15 år
Hej, jeg har et spørgsmål vedrørende, at min klitoris er ret øm.
Jeg opdagede her I forgårs, da jeg skulle til at onanere/massere dernede, at jeg følte smerte, da jeg rørte min klitoris. Jeg onanere nok ca. 1-2 gange om ugen, og når jeg gør, er det ved, at massere min klitoris.
Kan det være fordi, jeg har onaneret for meget, eller måske for voldsomt så der er kommer en rift, eller er det noget helt tredje?
Jeg har læst noget med, at man altid skal tisse efter onani og sex, og det har jeg ikke gjort hver gang, så måske kan det også være blærebetændelse. Men det gør ikke ondt, når jeg tisser, det er kun, når jeg rører min klitoris, eller hvis jeg laver nogen særlige bevægelser.
Jeg håber, i har et svar på mit spørgsmål, da det er en træls ting at gå og tænke på.

Svar:
Kære Anonym pige på 15 år,
Det er umiddelbart svært at sige, hvad det er der gør, at din klitoris er øm. Du har ret i, at det kan være du har fået en rift, som kan være kommet i forbindelse med onani, hvis du fx har været for voldsom eller har haft en skarp negl. Klitoris kan også blive øm, hvis man onanerer rigtig meget. Dog tænker jeg ikke, at 1-2 gange om ugen lyder af meget. Jeg tror nærmere at hvis det sker, så ville det ske, hvis man onanerede mange gange om dagen.
Det er rigtigt, at man kan mindske risikoen for blærebetændelse ved at tisse efter sex og onani, fordi man på den måde får fjernet udefrakommende bakterier. Ud fra det du skriver tror jeg dog ikke, at du har blærebetændelse, da blæresbetændelse som oftest giver smerter i forbindelse med at du tisser.
Hvad præcis det er der gør, at din klitoris er øm er svært at sige. Det kan være det er noget af det du selv er inde på. Men det kan også være, at der har været noget i dine trusser, som har generet, at du har haft for stramme bukser på, at der har været et hår, som har vendt den forkerte vej, at du er kommet til at bruge for meget sæbe, da du vaskede dig, eller noget helt andet. Og nogen gange er man bare øm uden man selv helt kan finde ud af hvorfor.
Hvis det fortsætter eller hvis du bliver bekymret vil jeg råde dig til at opsøge din egen læge. Han eller hun kan undersøge dig nærmere, og hjælpe med at få afklaret, hvad ømheden kan skyldes.
Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig held og lykke!
De bedste hilsner,
Stine