Reager alle pleje børn sårn ??
brevkassespørgsmål af
Katrine
14 år
Hej hjemme ved os er en dreng kommet i pleje om aften græder han og kan ikke finde ro med mindre en af mine forældre er ved ham på værsle til han sover. Når han vågner er han voldsom alså om morgen men får han lov at sidde med sin dyne og se morgen fjernsyn så spiser han og slapper af hvis jeg siger når vi følges i skolen om han vil ha jeg holder ham i hånden bliver han sur Syntes han sød men han var ikke sårn en plejeblillebror jeg håbe på tror du det går over han er virklig iterne OB's han er 8 år

Svar:
Kære Katrine,
Du lyder som en omsorgsfuld pige, der tænker på den dreng, der er kommet i pleje hos din familie.
Det lyder super sejt, at dine forældre har valgt at tage imod et plejebarn hos jer, og du lyder til at være en god plejesøster.
Det er forståeligt, at det er frustrerende, at han bliver sur indimellem, men jeg synes, det er sejt og omsorgsfuldt af dig, at du tænker over det og viser, at du gerne vil forstå ham ved, at du skriver herind til brevkassen.
Det er forskelligt, hvordan et barn reagerer ved at komme i plejefamilie. Men fælles for de børn, der kommer i plejefamilie er, at de ikke kan bo ved deres egen familie. Det kan der være mange forskellige grunde til. Det betyder så, at den plejefamilie, som barnet kommer til, skal hjælpe barnet med at få det godt, selvom barnet ikke bor hos sin egen familie. Det kan være rigtig svært at skulle bo ved en helt ny og fremmede familie. Derfor kan et barn, der kommer i pleje, have brug for ekstra tryghed. Ligesom vi alle har brug for, at vi kan føles os trygge, der hvor vi bor med vores familier, så har børn, der kommer i plejefamilie også brug for at føle sig trygge. Du kender måske også selv følelsen af, at når man er et nyt sted, så kan man føle sig lidt utryg og usikker - og det er ikke altid særlig rart. Sådan kan det være, at din nye plejebror også kan have det indimellem og det er derfor, han kan reagere ved at græde om aftenen og blive sur eller voldsom. Så lyder det rigtig godt, at dine forældre tager sig tid til at være hos ham, indtil han sover.
Du skriver, at du synes, han er sød og det lyder du også til at være overfor ham. Det kan godt tage noget tid for et barn - eller for en person i det hele taget - at vænne sig til at være omkring nye mennesker. Så måske er det også lidt svært for ham at vænne sig til en helt ny familie og helt nye personer.
Det er helt forståeligt og også normalt, at du synes, han kan være lidt irriterende. Sådan er det ofte med søskende, uanset om det er ens biologiske søskende, halvsøskende, papsøskende eller plejesøskende. Alle former for søskende kan synes, at hinanden er irriterende indimellem og det er helt normalt. Nogle gange kan det ændre sig, når man enten bliver ældre eller lærer hinanden bedre at kende, så man bl.a. kender hinandens grænser.
Du lyder også som om, at du gerne vil din plejebror det bedste. Fx når du spørger ham, om han vil holde i hånden. Her kan der også være flere grunde til, at han bliver sur. Det er svært at sige helt præcist hvorfor. Det kan være, at han ikke bryder sig om at skulle holde andre (eller nye mennesker) i hånden. Det kan også være, at han ikke har været vant til, at nogen ville holde ham i hånden og derfor forstår han måske ikke, hvorfor du vil holde ham i hånden.
En ting, der muligvis vil kunne hjælpe dig med at få svar på nogle af de spørgsmål og tanker, du går rundt med, er, at du snakker med dine forældre om det. Dine forælder er dem, som er tætte på din plejebror og også på dig. Det vil være fint, at du gør dem opmærksomme på, at du er nysgerrig på og tænker over, hvorfor han er, som han er, og gør, som han gør. Det vil være sejt af dig, hvis du tager initiativ til en snak med dine forældre og viser, at du gerne vil have et godt forhold til din plejebror.
Jeg håber, du har mod på at tale med dine forældre og at det kommer til at gå godt med din plejebror i jeres familie.
Du er altid velkommen til at skrive til brevkassen igen, og ellers kan du også skrive i vores 1-1 chat, hvis der er noget, du har brug for at tale om. Chatten har åben mandag og onsdag kl. 14-17, samt tirsdag og torsdag kl. 18-21.
Mange venlige hilsner
Kathrine.