Rygning
brevkassespørgsmål af
anonym
15 år
hej cyperhus, går i 9 klasse og begyndte ryge her i november, men stoppede hurtig igen, på nær er lige begyndt virkelig blive afhængig af smøger, men min kæreste og jeg har en regl med vi må ryge 2 gange selv om ugen og hvergang vi sammen er det ligemeget hvormeget vi ryger, min mor er begyndt sige jeg lugter af røg heletiden og hun finder lighter osv magter ikke holde det skjul mere. Men da min søster fortalte hun røg gik hun helt amok og sagde man ikke kunne gå til den sport min søter gik til og røg så hun skulle vælge og alt muligt (gjorde hun ikke) min familie har altid haft alt imod det så er så skide bange hun bliver så fucking sur, men ville ikke stoppe er ikke klar endu, men er så i tvivl om jeg skal sige det eller ej?

Svar:
Hej anonym.
Jeg kan godt forstå, at det er ret anstrengende at skulle holde det skjult for din mor, at du er begyndt at ryge, men samtidig er det heller ikke rart at skulle sige det, når du nok godt ved, hvordan hun vil reagere.
Jeg tror, at det vil være svært for dig at skjule for din mor, at du ryger, når hun tidligere har bemærket, at du lugtede af røg og hun har fundet lightere. Så jeg tror, at det er et spørgsmål om tid, før hun selv opdager det. Og så tænker jeg, om det ikke vil være bedre selv at sige det til hende, end at hun skal finde ud af det selv? Der er selvfølgelig ingen garanti for, hvordan hun vil reagere uanset hvordan hun finder ud af det, men måske hun vil være glad for, at du faktisk kommer til hende og fortæller det, og at du ikke lyver overfor hende. For det er aldrig rart at opdage, at nogen lyver for en. Og hvis du fortæller, at du har prøvet at stoppe, men du synes det er rigtig svært, så kan det være, at hun er mere forståelig. Men igen, det er svært at forudsige, hvordan hun vil reagere.
At din mor reagerede så "voldsomt" som hun gjorde overfor din søster, handler helt sikkert om, at hun kun vil din søster (og dig) det bedste. Det er ingen hemmelighed, at det ikke er sundt for en at ryge, og det kan have store konsekvenser for ens helbred. Og endda også ens økonomi, fordi det er dyrt at købe cigaretter. Så jeg kan kun forestille mig, at hendes reaktion er et udtryk for omsorg og kærlighed for hendes børn. Og det er godt at prøve at huske på, hvis/når du fortæller hende det, og hun bliver sur.
Når hun har fundet ud af det - for det gør hun helt sikkert på den ene eller anden måde - så må I sammen finde ud af, hvad I skal gøre derfra. Hun har al mulig ret til at lave konsekvenser pga. din rygning, fordi hun har ansvaret for dig til du er 18 år. Men måske I kan finde nogle kompromisser. Så det kan være, at du skal prøve at udtænke sådan nogle inden du fortæller hende det. For det tænker jeg nok er det bedste du kan gøre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner Karoline