Bange for et lægebesøg.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus.
Jeg står i denne situation, at jeg under en idrætstime lavede en underlig bevægelse, hvilket gjorde at jeg fik ekstremt ondt i underlivet. Jeg har enorme smerter i min højre kugle - spørgsmålet er bare - hvordan undgår jeg en pinlig situation hos lægen? Min læge er en kvinde - derfor er jeg bange for flere ting, såsom at få en rejsning midt i det hele. Går vel udfra hun skal røre ved kuglerne også - hvordan håndtere jeg dette bedst, så jeg ikke bliver pinlig berørt?

Svar:
Hej du
Dit spørgsmål er meget relevant, og helt sikkert noget, alle fyre har overvejet på et tidspunkt. Hvad er det lige, man gør ved lægen, for at undgå at blive pinligt berørt. Det kan skabe utrolig mage bekymringer og tanker på forhånd, ligesom det lyder til at det gør hos dig. Og det er helt helt forståeligt og naturligt. Jeg vil dele mine tanker med dig herunder og så kan du se, om det er noget du kan bruge.
Overordnet kan man sige, at når din læge skal kigge på og evt. røre ved dit underliv, så kan man ikke garantere, at du ikke får rejsning. Til gengæld du skal vide, at læger generelt kan holde til rigtig meget. Tænk over, hvor mange underligt, pinlige og måske endda ulækre sygdomme, de skal kigge på hver eneste dag. Det ville derfor være mærkeligt, hvis ikke hun har stået i en situation, som er sårbar for patienten, før. Derfor tænker jeg, at hvis det sker, så vil hun formentlig reagere professionelt på det og ikke forsøge at skabe en akavet stemning. Hvis du desuden slev kan undgå at tænke alt for meget på det pinlige i situationen, så kan det sagtens være, der ikke opstår pinlige øjeblikke. Det man er fyldt af, det kommer ofte til udtryk. Måske kender du det fra fremlæggelser osv., hvor man bliver mere rød i hovedet jo mere, man tænker at man ikke må være det. Ens tanker kan altså gøre en stor forskel. Måske kan du sætte dig, inden du tager til lægen, og skrive alle dine bekymringer ned på papir. Skriv alt hvad du kan være nervøs for, uden at holde igen. På den måde kommer det formentlig lidt ud af kroppen, så det ikke fylder så meget.
Hvis du oplever, at det er meget ubehageligt for dig at være hos lægen, så kan du f.eks. overveje at skifte til en mandlig læge eller et lægehus, hvor der er begge muligheder. På den måde vil du ikke nødvendigvis være så presset en anden gang. Du kan prøve at mærke efter, hvad der vil være det bedste for dig - som mennesker er vi utrolig forskellige og har forskellige tanker og behov. Og det er der slet ikke noget galt med.
Jeg vil ønske dig held og lykke med besøget hos lægen. Jeg håber, det vil komme til at gå godt for dig.
Venlig hilsen Mai