er der store chancer for at jeg er gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
kære brevkasse. jeg er en pige på 13 med en kæreste på 14. vi har været kærester i et halvt år, og vi elsker virkelig hinanden højt. vi stoler rigtig rigtig meget på hinanden, og vi respekterer og forstår hinanden. d. 30. maj havde vi sex for første gang... vi havde begge to virkelig meget lyst, og vi havde snakket om sex i næsten 2 måneder. vi havde snakket RIGTIG meget og endelig følte jeg mig 100% klar!
vi havde sex for første gang og vi var begge så uendelig lykkelige.. jeg græd og grinede på samme tid da han var oppe i mig for det var jo bare så fantastisk!! det gjorde slet ikke ondt, det var bare så vildt! vi var begge meget lettede over at det var så "let" og vi var "høje" af lykke resten af aftenen! da vi gjorde det kom han ikke oppe i mig, det var faktisk ikke så "seksuelt" da vi havde besluttet at være fuldstændig rolige den første gang, så det sketet ikke rigtig andet end at han var oppe i mig og bevægede sig lidt og så træk sig ud igen. men her kommer det altså; d. 28. maj (2 dage før vores første gang) skulle jeg ha' haft min mens., men den var ikek kommet. jeg tænkte at det nok bare var fordi jeg havde tænkt så meget over det, at jeg havde gået og spændt og derfor selv havde "forhindret" min mens.
d.1. maj havde vi sex igen, denne gang lidt vildere (doggy style) men han kom heller ikke denne gang og det var stadig lidt stille&roligt. nu er det den 3.maj og min mens er stadig ikke kommet!!! et par dage inden d. 28.maj. følte jeg mig lidt dårlig og havde ondt i ryggen nede ved lænden, altså PRÆCIS som jeg har inden min mensen kommer. fra d. 28. har jeg haft ondt i ryggen men min mesn. kommer stadig ikke... kan jeg være blevet gravid? jeg er simpelthen så sindsyg bange. og jeg går hele tiden og tænker på det ig får ondt i maven over det, og det kan jo også medvirke til at min mens. ikek kommer.
men jeg kan simpelthen ikke holde op med at tænke på om jeg mon er blevet gravid?! min kæreste er også bange, men som han siger; "da vi havde sex første gang var din mens. jo allerede gået to dage over tid" jeg er forvirret... er jeg mon blevet gravid? det skal lige siges at jeg kun har haft min mens. i 1½-2 år (kan ikke helt huske) så det kan jo sagtens være at mmin mens. "stopper" en måned eller to eller sådan, men synes bare det er lidt mærkeligt a den udebliver lige når jeg har haft sex! og jeg har jo haft alle tegnene på mens.? har haft ondt i ryggen på den der specielle måde hvor det sådan "spænder" i lænden, har været hidsig og lidt uretfærdig og arrig, og har haft det sådan lidt smådårligt, altså PRÆCIS som jeg plejer at ha' den inden min mens. komemr!
altså i dagene op til d.28. havde jeg det sådan, så jeg troede jo selvfølgelig at min mens. var på vej. men så gik jeg to dage over tid, og så havde jeg sex første gang. min mens. er stadig ikke helt regelmæssig og den kan godt gå nogle dage over tid, men nu er der altså gået lang tid"! er der meget store chancer for at jeg er gravid?.. kuns den bekymrede....

Svar:
Kære bekymrede
Dejligt at høre at du har en kæreste, som du elsker virkelig højt og at din første gang blev en dejlig oplevelse med en du virkelig stoler på.
Jeg kan godt forstå, at du blir bekymret og er nervøs for om du kan være gravid, men da din kæreste ikke kom oppe i dig er sandsynligheden meget lille.
I din alder er ens menstruation ofte meget uregelmæssig, den kan nogen gange stoppe i rigtig lang tid og så komme igen. Slankekure, spekulationer og meget motion kan også påvirke din menstruation.
Jeg synes du skal gå ned på apoteket og købe en graviditetstest koster cirka 120 kr., eller du kan tage til din egen læge og få fortaget en graviditetstest, her er det gratis.
Jeg kan ikke sige det nok gange, brug kondom eller en anden form for prævention, så står i ikke i den situation igen.
I kan læse om forskellige præventionsformer her.
Venlig Hilsen
Sascha