lyst
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej brevkasse. jeg er en pige på 14, 15 år til nytår, jeg har på en måde lyst til min kæreste, på 14 og bliver 15 til november. men jeg føler mig næsten parat, ved bare ik hvordan jeg skal få det bragt på banen. da jeg hurtigt bliver flov og pinligt berørt. og at han jo stadig ville være mindre årigt. vi har ikke udforsket hinanden eller snavet i nu. jeg har også et spørgsmål om p-piller. da jeg for mange smerter når jeg for menstration. ville p-piller så være et godt hjælpe midel og sørger for at min menstration ikke kommer så tit. jeg har også et spørgsmål om tampon, jeg har prøvet at bruge tampon et par gange men det er kun lykkes en gang hvor den har siddet så jeg ikke har kunne mærke den, har i nogle råd så den er nemmer at få op uden jeg for smerte i underlivet. da min familie altid ville i svømmehallen når jeg lige har fået menstration og er ik den store til tamponer som i nok fandt ud af i mit sidste spørgsmål, synes i så at det er okay at bruge p-piller. jeg ville gerne være igang med at bruge p-piller inden jeg har haft første gang da jeg synes det ville gøre det mere sikkert, hvordan skal jeg få det sagt til min mor? jeg har en veninde som vi kalder c der er vild med min kæreste og de har haft noget kørende sammen inden og imens min kæreste og jeg kom sammen. jeg kommer godt ud af det med c. vi har aldring mødtes i virkeligheden, da jeg blev venner med hende igennem min kæreste og han mødte hende på en chat room. og de blev gode venner og har set hinanden over msn, og siden da blev hun vild med ham. men han har fortalt hende om han gerne ville have sex med mig og hun har lovet hun ikke ville sige det til mig. og jeg ville meget gerne vide det, hvordan kan jeg spørge min kæreste??? kærlig hilsen pigen med ret mange spørgsmål.

Svar:
Hej PIGEN med spørgsmål.
Du skal vide at du aldrig kan stille for mange spørgsmål – du må stille alle de spørgsmål du har brug for at dele med en voksen, til os. Jeg deler dine spørgsmål ind i punkter og forsøger at svare på dine spørgsmål et for et.
1. Du skriver at du har lyst til din kæreste og føler dig næsten parat. Samtidig fortæller du, at din kæreste har chattet med en anden pige om, at han gerne vil have sex med dig, men at han ikke fortæller det til dig. Jeg tror at han er lige så nervøs, pinligt berørt og flov som dig for at bringe det med sex på banen som dig. Desuden har jeg lyst til at sige til dig at du absolut heller ikke må føle dig presset pga. C Det er ikke godt at føle sig presset, man skal være enige og parate til at ha´ sex med hinanden!
Det kan være svært at bringe din lyst på banen fordi C er kommet til at tale over sig. Din kæreste har fortroligt fortalt C at han gerne vil have sex med dig og at hun ikke skulle fortælle det til dig. Hun har lovet ham ikke at fortælle det til dig – hun holder ikke sit ord, det er ikke så godt. Men en måde du kunne bringe emnet på banen uden at røbe C har talt over sig, kunne være at tale med ham om, at du synes han er en sød dreng og fortælle ham at du bliver flov og pinligt berørt over at du har lyst til ham. Det er altid godt at starte med at fortælle hvordan man har det og tage udgangspunkt i det.
Måske er din kæreste også nervøs iforhold til, at tage initiativ til, at I begynder med, at røre ved hinanden, at holde i hånd og måske også kysse. Det er en udfordring, at være den der tager initiativ. Her kan jeg foreslå dig, at du kunne tilbyde ham at massere hans ryk eller nusse hans tæer eller bede ham nusse dine tæer.
Det er en god ide at lære sin egen og hinandens kroppe at kende inde man dyrker sex.
2. Godt du tænker på dig selv og på at beskytte dig selv mod graviditet. Jeg tror det er en rigtig god ide at tage en snak med din mor. Måske kunne det være en god indgangsvinkel for dig, at fortælle hende at du passer godt på dig selv og derfor gerne vil snakke med hende om P- Piller. Måske kan I endda få en hyggelig snak om hvordan hun havde det da hun var ung.
P-Piller mindsker menstruationssmerterne for mange piger (ikke alle) så det kunne måske hjælpe dig af med smerterne. Men du vil stadig ca. hver 28. dag have menstruation. Med P- Pillen kan man udskyde sin menstruation med nogle få dage, men det er ikke noget man skal gøre hele tiden. Det er en god ide at holde øje (i en kalender) med hvornår og hvordan menstruationen er. Det er med til at du lærer din krop at kende.
3. Det kræver lidt tålmodighed og øvelse, at lære at sætte en tampon korrekt op. Måske kan du prøve lidt forskellige mærker. Nogle tamponer har indføringshylstre som kan gøre det lettere at placere den rigtigt, så du ikke mærker den. Prøv at kigge på de tegninger der som regel er lagt I pakken, de viser hvordan tamponen skal sidde.
Jeg håber du kan bruge mine svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mette