Sex fra videnskabens syn
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg har gået og tænkt lidt over hvad der sker i hjernen når vi har sex. hvad hedder de stoffer der bliver udløst? og hvorfor er det man syntes sex er så godt at man vil have det igen og igen, er det kun pga. af orgasmerne, eller fungerer det som 'belønningsystem'? og hvad er det der gør at man føler sig så tæt knyttet til den person som man har sex med som gør at man nærmest føler sig forelsket, men ikke nødvendigvis er det? jeg kunne også godt tænke mig at høre om i vidste andre sjove/interressante informationer som jeg ikke har kommet ind på. jeg håber jeg ved hvad jeg spørger om 1ooo tak for sådan en god brevkasse

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er spændende, hvad der mon sker i hjernen når vi har sex.
Når man snakker om den viden om hjernen vi har i dag og hjerneforskning inden for seksualitet, så skal man have i baghovedet, at vi har fået meget af den viden vi har via enten forsøgsdyr eller mennesker, som har fået en hjernesygdom eller hjerneskade, da det kan være svært at undersøge hjerner på raske levende mennesker.
Når vi har sex er det følelser vi har afledt af sansninger, som bliver bearbejdet og fortolket i amygdala, som er en lille mandelformet del midt i det limbiske system, som har at gøre med følelseslivet. Så når vi bliver erotisk stimuleret og ophidset, har hjerneskanninger vist, at det kommer til udtryk i amygdala.
Amygdala modtager sansninger fra enten thalamus eller præfrontalbarken via hippocampus. Sansninger fra thalamus kaldes også "the low road", mens sansninger fra præfrontalbarken kaldes "the high road". De sansninger som kommer fra thalamus eller "the low road", kan betegnes som meget dyriske, og disse sanseindtryk er impulsive og der bliver ikke tænkt særlig meget over hvad der gøres. Mens sanseindtryk fra "the high road" er mere erfarinsgbaserede. Det er kun den menneskelige hjerne, som har en proces via "the high way".
Når amygdala har fået bearbejdet og fortolket indtrykkende, sender den et signal videre ud i det autonome nervesystem. Amygdala sender også hormoner, f.eks. dopamin (stress og aktivitets hormon - som har indflydelse på erektionsgraden) og oxytocin, ud i blodbanen via hypothalamus og hypofysen. De fysiske udtryk af denne proces ville du se ved kraftig hjertebanken, erektion hos manden, opsvuvlmen af kvindens kønslæber og fugtig skede, samt ændret åndedræt.
Søg gerne på google efter billeder af hjernen eller det limbiske system, så har du en ide om hvor tingene sidder. Jeg kan desværre ikke indsætte billeder her.
Hvorfor vil man have sex igen og igen?
Orgasmerne kan være en af grundende til, at man ønsker, at have sex igen og igen. Når man får en orgasme har undersøgleser vist, at der udløser sig en form for tilfredsstillelse, som kommer fra hjernens belønningssystem. Hvis nu man ikke kan få orgasme, så kan kropskontakten, som vi ikke kan leve uden, være en af grundende til at man søger efter seksuel kontakt. Forelskelse kan også være en grund.
Hvorfor kan man føle sig tæt knyttet til hinanden, når man er seksuelt sammen, ser ud til, at skyldes hormonerne oxytocin, som skabere dybere følelser mellem ens sexpartner og en selv, og vasopression som forstærker de følelser man har til hinanden.
Andre sjove/interessante informationer. Der er mange ting, men vil komme med en skæg information: Feromoner.
Vi har mest viden om feromoner fra dyreforsøg, man kan se et tydeligt eksempel ved hunden, som afmærker territorium og sniffer rundt efter nye dufte. Noget tyder på, at vi som mennesker også sender feromoner ud blandt hinanden og det har en betydning for hvem vi går efter seksuelt. Feromoner findes især i sved, tis og vaginalsekret.
Det især kvinder, som ser ud til at bruge feromoner til at vælge en far til deres kommende barn, det siges, at de via duften af feromonerne kan vælge den partner, som passer genetisk bedst til dem selv, så barnet får den bedst sammenblanding af gener.
Det er i hvert fald teorien omkring mennesker og feromoner, men det er stadig diskuteret hvor meget indflydelse feromonerne reelt har.
Det kan godt virke lidt indviklet, så hvis du har brug for en uddybning, så vil jeg anbefale pjecen "Hjernen og seksualitet" - Albert Gjedde, 2005, som er udgivet af HjerneForum. Kan lånes på biblioteket og er nem at forstå.
Venlig hilsen Lisa.