Selvskade tvang
brevkassespørgsmål af
Molly
16 år
Hej. Jeg er en pige på 16, som i en del år har haft det svært, dels grundet mine autistiske vanskligheder. Jeg er desværre begyndt at skade mig selv. Som har stået på i cirka 3 måneder. Jeg slår min hånd ind i væggen, som forårsager en rimelig blå hånd. Jeg slår mig selv med en knytnæve, så jeg får blå mærker på kinden. Jeg kradser mig selv, så jeg kan se de sår det efterlader på min krop. Jeg knuser glas i hånden, så jeg kan føle mit blod. Jeg syntes det er rart, at jeg kan se min smerte. Og for den sags skyld at andre også kan se den. Men jeg ved jo godt at selvskade i realiteten, ikke gør noget godt. Men jeg kan ikke lade være. Det er blevet en afhængighed. Jeg gør det endda også, når jeg er i strålende humør. Min forældre ved dele af det, men jeg undlader et par ting. Jeg ønsker ikke at folk skal vide at jeg selvskader, men samtidig gør jeg det for, at de netop skal se det. Så jeg er lidt forvirret. Hvad burde jeg gøre? MVH MIG :)

Svar:
Kære Molly.
Jeg taler med rigtig mange med autistiske udfordringer, der også på et eller andet tidspunkt har voldet skade på sig selv med vilje, lige som du beskriver. Og selv om du skriver, at du godt er klar over, at det ikke gør noget godt at skade sig selv, kan det være svært at lade være, når det er blevet en vane. Selvskade har ofte den effekt, at det opleves umiddelbart lindrende, men på længere sigt er det aldrig en løsning.
Det lyder som du er bekendt med emnet, og måske har du også hørt det her tidligere. Men for nogen kan det hjælpe at lave en konkret liste med ting, man kan gøre i situationer, hvor man får lyst til at skade sig selv. På en måde en slags krise-plan. Listen kan se ud på den måde, at du skriver en prioriteret rækkefølge med aktiviteter, du ved plejer at hjælpe dig. Når du så får det svært, og får lyst til at skade dig selv, kan du tage listen frem og udføre punkt 1. Når du har udført dette, kan det være du har fået det lidt bedre, eller om ikke andet kommet lidt væk fra ønsket om at skade dig selv. Om det ikke hjælper, tager du fat på punkt 2 på din liste. Din liste kan f.eks. se sådan ud:
1: tage et langt bad.
2: ringe til moster Vera.
3: se en episode af min favoritserie
4: løbe en tur
Du fylder selvfølgelig ud med de ting du bedst kan lide, og som plejer at give dig en god følelse. På denne måde udvider du dine handlemuligheder således, at næste gang du får trang til at skade dig selv, kan du tage fat i din liste.
Derudover tror jeg, at det vil være godt, hvis du kan prøve at snakke med nogen om det. Måske kan du snakke med dine forældre om det, nu hvor de allerede godt ved lidt om, hvordan du har det. Det er rigtig svært at gå med de svære tanker og udfordringer for sig selv. Jeg ved, at det som regel kan virke meget lettende at få ens tanker og udfordringer sagt højt til andre. Hvis du synes at det er svært at fortælle dem det hele, kan du måske skrive det til dem i et brev? Så er du sikker på, at de får al den viden, som du gerne vil have at de skal have. Og måske er grunden til, at du egentlig gerne vil have, at de skal se din selvskade, er så de kan hjælpe dig? Det kan være svært at vide, for nogle gange gør vi mennesker ting, der ikke giver så meget mening. Men ved at de ser, at du selvskader, så kan det være en måde at fortælle dem uden at bruge ord, at du faktisk har det ret svært. Men jeg vil anbefale dig at prøve at finde en måde at fortælle dem det på - med ord. For ved at de ved hvad du går igennem, så kan det måske også være lettere for dem at hjælpe dig.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig.
De bedste hilsener
Stine