Forladt
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Er en gut 16, som har gået i 10. Klasse sidste år. Næste år starter jeg på gymnasium. Folkeskolen har aldrig været det nemmeste, men har heller aldrig følt mig meeget udenfor. Så livet var et eller andet sted udemærket. Så startede jeg i 10. Klasse og det gik meget godt, fik nye klassekammerater og følte jeg havde en bedre plads i klassen. Dog gik var jeg kun sammen med en person, nemlig min bedsteven fra folkeskolen, som gik i 10. Med mig. Så får han pludselig en kæreste og begynder at fravælge mig hele tiden.  Begynder at føle mig mere og mere alene. Lorte år i 10. Klasse. Så kommer sommerferien, 2 venner kommer hjem fra et år ude, og det føles meget godt. Den ene ven begynder jeg så nu ikke at snakke med fordi han hele tiden udnytter min tålmodighed. Så pludselig sker det forfærdelige/gode for ham, at den anden ven som også kom hjem får kæreste. Dette gør også at han fravælger mig konstant. Og alle udnytter min tålmodighed. Magter snart ikke noget mere, er helt alene, ingen der støtter op om mig. Mine forældre kan ikke hjælpe på andre måder end at sige jeg skal ud og møde nye mennersker, men det er svært for en gut der er møg akavet og uinteressant... Ved ikke hvordan i kan hjælpe lig, ville bare gerne ud med det.

Svar:
Hej med dig,
Jeg synes det er rigtig godt at du skriver ind, selvom det mest af alt er for at komme ud med det, da det kan være svært at holde til at gå rundt med de følelser du beskriver i dit brev. Det er bestemt ikke nemt at have det som du har det og føle sig forbigået og udnyttet. Jeg synes det er godt at høre at du har snakket med dine forældre om det, da det er vigtigt at du ikke går rundt med det alene. Måske føler dine forældre en afmagt fordi de ikke føler de kan hjælpe dig. Det er ikke rart at se sin søn gå rundt og have det svært. Jeg er sikker på at de gør hvad de kan for at du skal blive gladere og få det bedre.
Det kan være rigtig svært når ens venner begynder at få kærester, og derfor får mindre tid til at hænge ud med en. Selvom man er glad på deres vegne, så kan man også godt blive ked af det fordi man kan føle sig lidt tilsidesat og fravalgt. Det kan jeg godt forstå du også har det sådan! Det er bestemt ikke nemt at have det på den måde. Du skriver også at du føler at dine venner udnytter din tålmodighed og det er ikke rart at gå rundt og have det sådan. Jeg synes det lyder til, at du bliver nødt til at sætte dig ned sammen med dine venner og fortælle dem hvordan du oplever det. Det er slet ikke sikkert at de ved hvordan det føles for dig når de fx. ikke kan være sammen med dig eller ikke lige svarer dig på dine beskeder. Nogle gange bliver man nødt til at sige det lige ud før at andre finder ud af hvordan man har det. Måske kunne I aftale nogle faste aftaler, så I også fastholder jeres venskab. Selvom en forelskelse godt kan optage al ens tid og det kan føles som det eneste man har lyst til, så er det jo vigtigt også at bevare sine venskaber.
Jeg synes også jeg fornemmer et lavt selvværd hos dig. Det er ikke søde ord du beskriver dig selv med, når du skriver at du er "møg akavet" og "uinteressant". Det er ofte sådan, at man er sin egen værste kritiker, og måske særligt hvis man samtidig føler sig fravalgt og udnyttet. Hvis man kan lære at acceptere sig selv som den man er og respektere sig selv som den man er, så tror jeg det bliver nemmere for en at håndtere situationer hvor man føler sig fravalgt, fordi man så hviler i sig selv og er tryg ved den man er. Jeg ved godt, at det er meget nemmere sagt end gjort, da det er noget der kræver hårdt arbejde med sig selv. Man skal lære at tænke anderledes og være sødere imod sig selv.
Det lyder til, at du føler dig en smule efterladt og ensom. Det synes jeg er rigtig ærgerligt, da det helt klart også spiller ind på ens egne tanker om sig selv, som jeg kommenterede på i det forrige afsnit. Jeg tænker derfor på, om det kunne være en ide for dig at kigge fordi ventilen? Ventilen er en organisation som har flere mødesteder rundt om i landet, hvor man kan dukke op og være sammen med andre unge. Det er meget forskellige unge som bruger ventilen, og der kan være mange grunde til at man vælger at bruge ventilen. Jeg tænker det kunne være en ide for dig, da det ville være en oplagt måde at møde nye venner på, som også selv er interesseret i at møde andre.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner,
Astrid