Hej, hvordan gør man sig selv en mulighed?
brevkassespørgsmål af
Rud
18 år
Har selv lagt dette ind i forum, men kunne også godt tænke mig at få svar her :)
Jeg er en fyr på 18 som har lidt problemer med at score
Jeg har før scoret og sådan, men synes virkelig stadig det er svært
En af de grunde til det er så pissesvært er, at jeg er transkønnet.
(altså min krop er ikke en drenge krop, men jeg er en dreng, har et drengenavn, klæder mig som en hver anden fyr osv.)
Ville bare høre om der er råd til hvordan man måske lige finder en sød pige i byen, når man ikke ligefrem har udseendet med sig (er lav, ser ikke super maskulin ud og er ikke trænet synes dog ikke jeg er grim, bare ikke så mandig(sjovt nok))
Det at jeg er trankønnet gør også at jeg ikke tør snakke med piger jeg bare møder, da jeg er bange for de tænker alt muligt dårligt, eller slet ikke tror jeg er en dreng.
Så kunne godt bruge lidt hjælp :)

Svar:
Kære Rud
Det er super fint at du har skrevet det både på forum og herinde. Nogle gange kan det være rart både at få en voksens syn på sagen og også andre unges.
Jeg synes du skal vide at du langt fra er den eneste som synes det er svært at score. Faktisk er der rigtig mange drenge (og piger) som synes det virker både uoverskueligt og nærmest umuligt at få en god kontakt til det andet køn. Selvfølgelig er der også nogen som føler sig mere trygge i det, men for langt de fleste, så bliver man usikker og nervøs. Ligesom det du beskriver. Og når det sker, så er det både svært at fokusere på at snakke med andre, og samtidig virker man måske heller ikke så tiltrækkende på andre. Men der er heldigvis håb, for jo mere du øver dig, jo bedre bliver du. Og nu tænker du måske - øve sig i hvad? Øve sig i at snakke med piger. Øve sig i at lytte til dem, anerkende deres følelser og vise interesse for deres liv. Når du først kan få en pige til at snakke om sig selv, så vil du også virker meget mere attraktiv, fordi langt de fleste piger føler sig overset og underkendt. Så jeg vil anbefale dig at finde på 4-5 HV-spørgsmål (hvordan, hvad, hvorfor, hvem) som er brede og inviterer til samtale. F.eks.: Nå, fortæl mig så - Hvem er du? Hvad optager dig? Hvordan oplever du verden? Hvorfor har jeg ikke opdaget dig før? (Den sidste var inkl. en skjult scorereplik).
Stil spørgsmålene lidt af gangen, og sørg nu for at lytte oprigtigt til det hun fortæller. Spørg aktivt ind til det hun siger (fx: Nå, hvordan gjorde du det, hvad skete der så, osv.). En god idé er også at tænke over hvilke ting du har lyst til at fortælle hende - for måske begynder hun også at spørge ind til dig (og det er jo godt - for så er der en samtale igang), men du skal være tryg ved at svare hende.
Prøv at se om du kan la' de usikre følelser blive hjemme en aften - for hvad har du egentlig at miste? Hvis du sørger for at opføre dig pænt, så er der ingen som tænker dårligt om dig, og selv hvis der er, så ville det jo ikke gøre hverken fra eller til uanset hvad du siger eller hvordan du ser ud. I den forbindelse, så skal du lige huske på at udseende jo ikke er alting. Faktisk er udseende ofte kun madding på krogen, men hvis krogen (dig som person) ikke er god nok, så smutter fisken (pigen) uanset hvor lækker madding du har på (udseende). Så prøv at minde dig selv om at du faktisk er en ret sej gut - så sej fordi du faktisk bekymrer dig om hvordan du skal snakke rigtig til piger, og spørger om hjælp til det. Det synes jeg i hvert fald er virkelig fedt og et rigtig godt tegn! Og nå ja - du skriver at du har scoret før! Så woop woop - du kan jo godt!
Nu har jeg givet dig nogle råd til hvad jeg tænker at du kan prøve, men jeg vil også lige anbefale dig at tjekke LGBTungdom.dk ud. Det er en side for homoseksuelle og transkønnede, og de har både rådgivning og sociale netværk, hvor du kan møde andre transkønnede og høre hvordan de har gjort når de skulle score. For det er altså bare svært nogle gange, og det kræver øvelse. Men som man siger - Øvelse gør mester!
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber du får en masse gode svar i forum også.
Venlig hilsen
Signe