Konfirmations problemer med forældre.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Mine forældre er ikke sammen længere, og kan virkelig ikke samarbejde! Jeg skal konfirmeres i år, og fordi mine forældre ikke orker at planlægge en vigtig dag i mit liv sammen, foreslår de nu at jeg kan holde to konfirmations festen, en hos min fars familie og en hos min mors. Og det gider jeg seriøst ikke! Jeg syntes at det er noget pjat, at de ikke kan samarbejde, når min konfirmations fest er en vigtig ting for mig.
Syntes I at jeg skal holde fast ved kun at have en fest, eller skal jeg holde to så mine forældre ikke bliver nød til at se på hinanden?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sagtens forstå, at du er træt af, at dine forældre ikke kan samarbejde om at lave en konfirmationsfest for dig. Det er bare så fint, at du skriver ind og får vores mening.
Hvis du inderst inde ønsker, at du kun vil have én uforglemmelig fest, synes jeg, du skal holde fast i det. Jeg tror ikke, at dine forældre helt har forstået hvor vigtig en dag, det er for dig.
Du er derfor nødt til at snakke med dem begge om, hvad det ville betyde for dig, hvis de bare kunne være sammen denne ene dag. Hvis du ikke har lyst til at fortælle dem det direkte, kan du skrive et brev til hver, hvor du forklarer, hvorfor det vil betyde så meget for dig og hvor lykkelig du ville blive, hvis de ville holde én samlet fest for dig.
Det kan godt være svært for dine forældre at samarbejde, når de er skilt. Et forslag du måske kunne fortælle dem om er, at du kunne hjælpe med at planlægge festen sammen med enten din mor eller far. Den forælder der ikke er med til at planlægge festen, skal så bare møde op til festen og være en del af den. På den måde får du muligheden for at planlægge din egen fest med én af dine forældre og sikrer dig, at både din mor og far kommer til festen, uden at de behøver at samarbejde. Fortæl dem, at det der betyder noget for dig ikke er, at de planlægger festen sammen, men at de begge er med til at fejre dig på din store dag.
Du kan også vælge at dele opgaverne ud for dine forældre. Din mor og dig kan måske stå for kjolen, bordpynt og invitationer. Din far og dig kan måske stå for maden og andet praktisk til festen (planlægge hvor I skal holde festen, om der skal være musik osv). Husk at spørg begge dine forældre om, hvem de synes, der skal inviteres af gæster, så begges familier kommer med. Så behøver dine forældre ikke samarbejde alene, men du hjælper dem på vej til det.
Hvis de stadig nægter, efter at du har fortalt dem, hvor meget det vil betyde med én fest, bliver du nødt til at holde to. Hvis du holder to fester, får du to festlige dage, du kan tænke tilbage på. Jeg kan godt forstå, hvor irriterende det må være, når man kun ønsker én fest - men på den anden side, er der ikke særlig mange, der får to fester. Uanset hvad skal du være glad for, at du bliver fejret, for konfirmation er en stor dag.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg håber også, at du snart finder en god løsning sammen med dine forældre, så du får en dejlig konfirmationsdag og fest, du aldrig glemmer.
Venlig hilsen Mette