lykken er?
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Man taler jo om at single-tilværelsen (i nogle kredse) bliver opfattet som en "sygdom"; noget, man bør undgå. Det må jeg jo indrømme, at jeg slet slet slet slet ikke forstår! Jeg forsøger altid at acceptere og respektere andres valg af levevis, men det er som om, at den slags ikke helt gælder, når det kommer til kærlighedslivet!? Hvorfor handler det for alle om at have en kæreste, som de siger er det perfekte liv og de svæver konstant på en lyserød sky selvom de bor sammen i længere tid? Jeg føler mig mindre respekteret. er de bedre end mig?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan høre, at du er frustreret over den måde som du føler omverden eller samfundet ser på det at være single. Kærlighed og det at have en kæreste eller ej er et emne, der fylder meget, og det er derfor rigtig fint, at du skriver. Jeg er ked af at høre, at du føler dig mindre respekteret.
Først og fremmest vil jeg sige, at det at have en kæreste eller at være single, ikke definerer hvor "god man er" eller om man bør respekteres eller ej. Alle mennesker fortjener selvfølgelig respekt og en anerkendelse af hvem de er som mennesker uanset civilstatus.
Du har valgt at kalde dit brev "lykken er?", hvilket jeg synes er ret relevant i forhold til den måde, du føler synet på singler er. Jeg tror ikke, at der er nogen definition eller et entydigt svar på hvad lykken er, jeg tror nemlig at lykken kan have rigtig mange forskellige former og udtryk alt efter, hvem der definerer den. Hvad lykken er, er op til den enkelte at afgøre, med udgangspunkt i hvilke mennesker, ting, interesser, stemninger osv. du lige præcis bliver lykkelig af? Derfor er mit råd til dig at holde fast i, hvad der gør dig lykkelig her og nu og leve efter det. Definitionen af lykke kan formentligt også ændre sig over tid og jeg synes derfor bare man skal mærke efter hvad det er man selv sætter pris på i den situation man befinder sig i her i livet.
Du skriver også, at du synes der er en tendens til at tænke på single-livet som en sygdom og noget man bør undgå. Jeg er virkelig ked af at høre, at du føler der er en sådan opfattelse, men ligesom du skriver at du selv prøver at acceptere andres levevej, skal man måske også bære over med at nogle menneske har nogle mærkelige holdninger som er langt fra ens egne. Dermed også sagt, at jeg synes du skal se om du kan prøve at lade være med at lade dig påvirke af den tendens, du synes der er i nogle kredse. For de er ikke spor bedre end dig, bare fordi at de har en kæreste.
Samtidigt vil jeg nævne at den måde som kærestepar måske fremstiller sig selv på, på fx sociale medier ofte blot er et glansbillede, de prøver på at opretholde for netop at fremstå som det perfekte par med det perfekte liv. Alle par har ligesom singler dårlige dage, og det er derfor helt sikkert ikke kun rosenrødt at have en kæreste. Det er blot oftest de gode ting, hvor man netop svæver på en lyserød sky som man har lyst til at dele med andre, og det er derfor nogle måske kan give et indtryk af at deres kæresteliv er mere perfekt end alt andet. Således kan der opstå et ideal som faktisk slet ikke stemmer overens med virkeligheden, og en tendens der ligger op til hvad der er godt og mindre godt. Således bliver vi som mennesker nød til at sortere i alle de her indtryk og udtalelser og selv definere hvad der er rigtigt og forkert for os selv.
Lykken er din egen helt unik som du selv er. Du er som single akkurat lige så god som alle andre.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar og held og lykke på din vej.
Mange hilsner
Annika