Vibrator og følsomhed
brevkassespørgsmål af
Silke
19 år
Hej med jer. Jeg har brug for et rigtigt svar fra nogen som ved noget om kroppen, men det er et seksuelt spørgsmål så jeg var lidt i tvivl om jeg skulle spørge lægen eller “seksualitet”-kategorien. Men nu prøver jeg her først. Jeg har været single hele mit liv, men kom meget tidligt i puberteten og har siden dengang haft en stor seksuel drift/meget kyst til sex. Jeg har kun haft sex med 1 person, som jeg datede for 2,5 år siden og som desværre endte med at skride og såre mig gevaldigt. Anyway, jeg har de sidste ca. 4 år brugt en vibrator til at onanere med. Det startede med en massage-dims og senere har jeg så købt en vibrator beregnet til klitten i en sexbutik. Men nu er jeg så for ca. 3 måneder siden begyndt at snakke med en ny fyr, som jeg er blevet virkelig gode venner med og også flirter meget med, vi dater og især han vil gerne udvikle vores forhold. Vi har kun kysset lidt, aldrig haft sex og jeg vil gerne holde lidt tilbage og vente med at gå næste skridt til jeg føler mig helt klar og sikker på at jeg har lyst. Men vi kan snakke om alt, også om sex, vi plejer at være helt åbne overfor hinanden, og jeg kom så her den anden dag til at fortælle ham at min vibrator lige er gået i stykker. Vi snakker om ALT, han har da også fortalt om sit sexliv, så jeg tænkte det ville falde naturligt ind at jeg nævnede at jeg havde haft en vibrator, men hans reaktion var helt vild chokerende. Han blev simpelthen så vred og skuffet og sagde til sidst “så hyg dig med den” og lagde så røret på. Jeg forstod ikke hvorfor han reagerede sådan før vi fik snakket om det efter 2 dage hvor han havde ignoreret mig og opført sig ret “pigesur”, hvor han ikke ville fortælle hvad hans problem var, men tydeligt opførte sig irritabel og sur. Han sagde så endelig da jeg blev ved med at spørge, at han ikke havde regnet med at jeg kunne finde på at bruge sådan noget “lort” som en vibrator, og at det kun er underlige damer som gør det. Til sidst indrømmede han så at han var bange for at han ikke vil kunne tilfredsstille mig af den grund. For det første viser det mig at han allerede regner med at vi kommer til at have sex. For det andet tænker jeg at det sgu da er mystisk at blive sur over at jeg har en vibrator. Jeg deler en åben og ærlig fact om mig selv, og han bliver sur. Vi snakkede så om det, hvilket var en mega akavet samtale, og han sagde at når man har brugt en vibrator, så vil ens føle-sans i skeden/klitten blive mindsket, så der fremover skal mere til før jeg mærker noget og før jeg kan få en orgasme eller nyde det. Men jeg føler ikke at det passer helt på mig. Jeg kan stadig onanere uden vibratoren og få orgasme kun ved at bruge min hånd, jeg har primært brugt vibratoren for at kunne slappe mere af i min hånd/arm. Men har han faktisk ret? Altså i at vibratoren gør skeden mindre følsom? Og hvad tænker i om hans reaktion? Mvh. Silke

Svar:
Hej Silke
Det er nogle rigtigt gode spørgsmål du stiller.
Først og fremmest spørger du, om en vibrator gør skeden mindre følsom. Det findes der imidlertid ikke noget klart svar på, fordi det ikke er undersøgt videnskabeligt. Der findes anekdoter om det, man kalder "dead vagina syndrome", som henviser til en nedsat følsomhed i klitoris som følge af brug af vibrator. Man kan sammenligne det lidt med den følelsesløshed, der kan opstå i fingre og hænder hos håndværkere, som benytter vibrerende værktøj. Følelsesløsheden opstår, fordi blodkar i fingrene beskadiges. En vibrator har dog ikke samme kraft som vibrerende værktøj. Så selvom enkelte kvinder beretter om nedsat følsomhed, oplever langt de fleste af dem, at følsomheden vender tilbage, når de ikke bruger vibratoren. Du skriver, at du sagtens kan få orgasme uden vibratoren, og derfor tænker jeg ikke, at du behøver bekymre dig om nedsat følsomhed.
For det andet spørger du ind til mine tanker omkring hans reaktion. Men før jeg deler mine refleksioner omkring det med dig, er det vigtigt for mig at fortælle dig, at du på ingen måde er underlig, fordi du bruger en vibrator! Der er mange kvinder, som bruger sexlegetøj i forskellige afskygninger. Det er kun sundt at dyrke sin seksualitet og at lære sin krop og sine grænser at kende.
Der kan være mange forskellige grunde til, at han reagerer, som han gør. Når jeg læser din beskrivelse af hans reaktion, kommer jeg til først til at tænke på, om han mon føler sig usikker på sine seksuelle færdigheder. Hvis vi prøver at sætte os i hans sted, kan det være, at han er bange for at være utilstrækkelig, eller at han ikke kan give dig en lige så tilfredsstillende orgasme som vibratoren. Jeg tror, at seksuelle færdigheder for mange mænd kan være et udtryk for mandighed og mandlig succes. Hvis man er en god elsker, der kan få sin partner til at komme, er man også en rigtig mand og scorekarl - lidt karikeret sagt. Det er et ideal, som nogle mænd bevidst eller ubevidst ser op til. Men det betyder også, at man som mand skal performe i sengen - og dér kan vibratoren nogle gange opfattes som en overmand så at sige, også selvom den måske ikke er det. Der er nemlig stor forskel på at onanere med en vibrator og at have sex. Men nogle mænd bliver måske så fokuserede på orgasmen som et succeskriterie for god sex, at de glemmer alle de andre kvaliteter, der er ved at have sex med en partner så som berøring, kys, intimitet og spænding.
Jeg kommer også til at tænke på, at det måske for nogle kan virke intimiderende at blive konfronteret med en person (både mand og kvinde), som er optaget af sin egen seksualietet og seksuelle nydelse, og som tør fortælle om sine seksuelle behov og præferencer. Man kan måske blive i tvivl om, om det er nogle behov eller præferencer, som man kan leve op til eller opfylde. Når man er bevidst omkring sine seksuelle præferencer, kan det også være, at andre får en opfattelse af, at man så må have meget erfaring og haft mange partnere - også selvom det ikke nødvendigvis er tilfældet. Så kan man måske blive usikker på sin egen præstation, hvis man tror, at den anden har meget mere erfaring end en selv.
Derudover kommer jeg også til at tænke på, om noget af det måske også kan bunde i det, at det stadig er tabuiseret for kvinder at dyrke liderligheden. Det opfattes stadig ikke lige så naturligt at onanere for kvinder, som det gør for mænd - selvom det er det.
Jeg synes, du gør dig nogle meget interessante refleksioner omkring onani, sexlegetøj og hans reaktion på det i dit brevkassespørgsmål. Jeg håber, at du kan bruge mine refleksioner, og at de måske kan udfordre dit nuværende perspektiv på situationen, så du kan blive klogere på den, og på hvad du kan gøre.
Jeg vil gerne slutte mit svar af med at ønske dig alt godt fremover.
De bedste hilsner
Marie