Røre ved mig slev
brevkassespørgsmål af
Max
15 år
Hej, jeg er begyndt at røre ved mig selv offentlige steder, men jeg hørte omkring at det ikke var tilladt. Er det okay at gøre og hvad kunne ske hvis jeg blev opdaget?

Svar:
Hej Max
Der findes ikke nogen lovgivning, som siger, at det er ulovlgit at røre ved sig selv offentlige steder. Men der findes en lov om blufærdighedskrænkelse, som siger, at det er ulovligt fx at blotte sig eller krænke andre ved at gøre dem til vidner for ens seksuelle handlinger. Det vil sige, at det som udgangspunkt er helt lovligt, så længe du ikke bliver opdaget af andre.
Men jeg synes, at du skal tænke dig meget godt om, før du rører ved dig selv offentlige steder. En ting er, at det er ulovligt, hvis du bliver opdaget, men noget andet er, at det faktisk kan være rigtigt ubehageligt for dem, som risikerer at blive ufrivillige vidner til det. Det er ikke okay at udsætte andre for noget, som de ikke har haft mulighed for at sige ja eller nej til.
Når det så er sagt, bliver jeg nysgerrig på, hvad det mon er, det giver dig at røre ved dig selv offentlige steder? Vil du gerne have, at andre skal se dig? Eller er det tanken om at kunne blive opdaget, som ophidser dig? Eller noget helt tredje? Hvis du ved, hvad det er, som ophidser dig, kan det være, at du kan finde andre måder at udføre dine lyster på, hvor du ikke risikerer at involvere andre, som ikke vil være en del af det.
De bedste hilsner
Marie